Light My Fire: Så förändrar vi världen med friluftsprodukter

Blog post -

Light My Fire: Så förändrar vi världen med friluftsprodukter

Light My Fire har alltid brunnit för mer än att producera utrustning för livet utomhus. Vi vill stödja och uppmuntra människans nära relation med naturen genom ansvarsfulla, innovativa lösningar. Sedan 1995 har våra svenska rötter väglett oss när vi designar produkter som förhöjer upplevelsen av att laga och äta mat utomhus. Produkter som blivit till fysiska uttryck för vårt löfte: att gå med lätta steg över vår planet.

Maten utomhus – en upplevelse

I hjärtat av vårt företag finns en passion för att laga mat över öppen eld och äta utomhus. Vi är övertygade om att en måltid i naturen är ett av de mest autentiska sätten att komma nära naturen. När vi avnjuter en måltid omgivna av naturens element får vi en sann känsla av att verkligen komma i kontakt med miljön. Det handlar om så mycket mer än att äta – det är en upplevelse. Enkelheten i att dela en måltid runt lägerelden, glädjen i att laga mat under bar himmel och känslan av gemenskap som föds och växer i stunder som dessa – denna filosofi är starkt förenad med vårt varumärkes värderingar. Vi vill främja en djupare, mer meningsfull relation med naturen.

I frontlinjen för elimineringen av engångsplast

Vårt mål sträcker sig bortom produktinnovation. Vår mission är att förändra hur människor ser på engångsprodukter. Vi har bestämt oss för att eliminera engångsserviser av plast och har redan haft framgång med tester på olika evenemang. Arbetet fortsätter i samarbete med industri, kommuner, skolor och företag. Vi erbjuder smarta, pengabesparande alternativ som uppmuntrar mer ansvarsfulla affärsmetoder och som gör slut på slit-och-släng-mentaliteten en gång för alla.

Ansvarsfulla materialval

I varje produkt vi skapar, från vår ikoniska Spork via tändved och eldstartare till våra mångsidiga måltidskit, prioriterar vi användningen av ansvarsfullt framtagna material. Vi undersöker och integrerar ständigt bioplaster och andra ansvarsfullt framtagna material. Detta för att säkerställa att våra produkter inte bara är gjorda av återvunnet material (och i vissa fall återvinningsbara) utan också är slitstarka och designade för att hålla. Med detta tillvägagångssätt försäkrar vi oss om att vår strävan efter att minimera vår miljöpåverkan och främja en regenerativ tillverkningscykel blir verklighet.

Återvinningsutmaningar och havsföroreningar

Vägen till en mer ansvarsfull framtid är inte utan utmaningar, det gäller inte minst plaståtervinning. Avsaknaden av en global återvinningslösning för plast är ett stort hinder att övervinna. Men vi fortsätter att arbeta proaktivt och vara anpassningsbara, redo för de nya globala återvinningsstandarder som kommer. I januari 2024 införs europeisk lagstiftning som syftar till att minska plastföroreningar i haven. Vi har redan anpassat våra strategier och utvecklat lösningar som följer och stödjer dessa insatser för miljön. Vi ser fram emot den potentiella effekten av denna lagstiftning och hoppas att den ska leda till nya partnerskap. Allt för att vi ska kunna göra vår del i arbetet för en renare, friskare planet.

Samarbeten, initiativ och inspiration

Förutom att skapa produkter investerar vi i att utbilda och påverka vårt samhälle. Vi vill inspirera till positiv förändring. Det krävs kunskap för att forma en framtid där ett ansvarsfullt liv är normen. I vår kommunikation strävar vi därför efter att utbilda och upplysa konsumenter om fördelarna med en livsstil som gör minsta möjliga fotavtryck. Vi uppmuntrar alla metoder som stöder detta synsätt. Och oavsett om det handlar om att delta i pilotprojekt som syftar till att eliminera engångsplast eller att bjuda in produktutvecklare att testa material i vår fabrik i Västervik i Sverige, är vi alltid öppna för nya samarbeten.

Vår vision: ett liv i harmoni med naturen

Vår vision är att se våra produkter bli en integrerad del i det enkla utelivet: från riktiga äventyr via picknicken i parken till jobblunchen på språng. Vi fortsätter att samlas runt lägerelden: det är så människor har skapat gemenskap i alla tider. Med värme, god mat och samtal. Att laga mat och äta utomhus för oss närmare naturen och påminner oss om att vi måste skydda och bevara vår miljö.

Med varje måltid som tillagas och delas uppstår en ny chans att uppskatta och väcka ansvarsfulla känslor för det vackra i naturen.

När vi fortsätter vår resa på Light My Fire förblir vi orubbliga i vårt engagemang för innovation, ansvar och positiv förändring. Vi ser med tillförsikt på framtiden och ser fram emot att fortsätta bidra till en värld där vår interaktion med naturen är fylld av omsorg, vänlighet och respekt.

We ignite dreams

Vi brinner för att återförena människan med naturen. Hos oss möter stark formgivning och funktionalitet upptäckarglädje och äventyrslust. Njut av utelivet med våra produkter: från lunchlådan i parken till skogsvandringens fikapauser, från grillkvällar i trädgården till matlagningsäventyr på toppen av världens bergskedjor. Naturen påminner oss om uråldriga kunskaper som hjälper oss njuta av dess skönhet. Inte minst den ädla konsten att göra upp en eld. Följ med oss ut!

Light My Fire
Mejselgatan 3