Svenska Light My Fire lanserar MayaSticks: en pålitlig och 100% naturlig eldstartare med en positiv påverkan

Press release -

MALMÖ – [20:e december 2023] – Svenska Light My Fire, ledande innovatör inom utrustning för matlagning och måltider utomhus, är glada över att kunna tillkännage lanseringen av en ny produktlinje: MayaSticks. MayaSticks är ett uttryck för Light My Fires engagemang för en produktkvalitet och funktionalitet som går hand i hand med positiva sociala och miljömässiga effekter. MayaSticks är den första i en rad kommande produktnyheter.

MayaSticks är en vidareutveckling av den ursprungliga eldstartaren som lade grunden för Light My Fire 1995. MayaSticks är en av flera produktnyheter från Light My Fire som representerar företagets riktning mot ett regenerativt ledarskap. MayaSticks är 100 % naturliga, kådrika pinnar av tjärved, gjorda för att snabbt och enkelt kunna göra upp eld i alla väderförhållanden, när som helst på året.

Produktionen av MayaSticks stödjer lokala samhällen med arbetstillfällen, utbildning och sjukvård. För varje stubbe som används i produktionsprocessen planteras två nya träd för att säkerställa en ansvarsfull avverkning och som stöd för skogsföryngringen i Honduras där stubbarna skördas.

Pinnarna är tillverkade av tjärved av hög kvalitet; de är lätta att tända och brinner effektivt. De kan användas för att göra upp alla typer av eld: öppna spisen och vedspisen hemma, röken och grillen, lägerelden i skogen. De är perfekta för den som vill använda naturliga produkter som är säkra både för miljön och hälsan.

MayaSticks innehåller mycket kåda, och är en naturlig biprodukt som finns i stubben på snabbväxande träd. Light My Fire köper dem från i Honduras, där tallarterna (Montezum och Caribea) växer till full storlek på 15-20 år och blir nästan tre gånger så stora som svensk tall. MayaSticks innehåller också betydligt mer naturlig kåda: upp till 80 % jämfört med 30 % i svensk tall.

"Light My Fire har alltid handlat om mer än att ta fram fantastiska produkter", säger Calill Odqvist Jagusch, VD för Light My Fire. "Med MayaSticks erbjuder vi inte bara ett naturligt val för människor som älskar att laga mat över öppen eld, vi bidrar också på ett positivt sätt till lokala samhällen i Honduras."

MayaSticks är verifierade av Scientific Certification Systems (SCS) för att säkerställa att rätt metoder används när man tar tillvara trä som annars skulle gå till spillo. Denna standard har utvecklats av SCS för att minska trycket på naturskogar och andra känsliga miljöer samtidigt som man strävar efter att möta den ständigt ökande efterfrågan på trä och andra växtbaserade produkter.

MayaSticks finns i åtta storlekar för att passa olika behov: från en liten bunt till en låda på 13,6 kg. Tre av storleksalternativen är inslagna i brännbart papper; två kommer i större lådor och en storlek levereras med en behändig trälåda för trädgården, campingen eller öppna spisen. Det finns också en liten bunt med tre pinnar, och MayaStick-on-a-Rope – en pinne på ett snöre – som är superenkel att ta med. De olika alternativen gör MayaSticks till ett måste för alla som gillar camping, matlagning utomhus eller bara uppskattar en värmande eld var som helst, när som helst.

"Vi är stolta över att kunna erbjuda en rad nya produkter som inte bara möter våra kunders behov utan också bidrar till vår planets och människors bästa", säger Jagusch.

Läs vårt senaste blogginlägg för mer information om MayaSticks och besök produktsidan på vår hemsida.

För mer information om Light My Fires nya varumärkesinriktning, läs vår senaste artikel: Att förändra världen.

Categories

Svenska Light My Fire är sedan 1995 en föregångare inom design och produktion av utrustning för att laga och äta mat ute. Företaget står bakom den dubbelsidiga Sporken och har sedan länge producerat den kådrika eldstartaren MayaSticks. Engagemanget för en regenerativ värld återspeglas i all verksamhet och som föregångare inom regenerativa affärsmodeller utmanar man ständigt status quo genom att belysa och understryka vikten av en balans mellan människans inre, varandra och naturen.

We ignite dreams

Vi brinner för att återförena människan med naturen. Hos oss möter stark formgivning och funktionalitet upptäckarglädje och äventyrslust. Njut av utelivet med våra produkter: från lunchlådan i parken till skogsvandringens fikapauser, från grillkvällar i trädgården till matlagningsäventyr på toppen av världens bergskedjor. Naturen påminner oss om uråldriga kunskaper som hjälper oss njuta av dess skönhet. Inte minst den ädla konsten att göra upp en eld. Följ med oss ut!

Light My Fire
Mejselgatan 3