Light My Fire vill utrota engångsprodukter med diskvagnar och lådcyklar!

Light My Fire vill utrota engångsprodukter med diskvagnar och lådcyklar!

Under Almedalsveckan presenterar det svenska bolaget sitt BORROW program, en banbrytande och holistisk lösning för att främja beteendeförändring.

Light My Fire är stolta att visa upp sitt revolutionerande BORROW program under Almedalsveckan, vilket visar vägen och går i spetsen för den transformation vi behöver göra mot en regenerativ ekonomi. Med en stark tro och fast övertygelse att vi måste eliminera alla engångsprodukter i plast, investerar och utvecklar Light My Fire regenerativa affärsmodeller och innovativa lösningar för att använda plast ansvarsfullt.

Ett ekosystem av lösningar

Light My Fire introducerar ett helt ekosystem av lösningar för att komma förbi de hinder som uppstår när flergångsprodukter ska ersätta engångs. Genom år av utveckling, research, tester och piloter i verkliga miljöer såsom events, arbetsplatser, och olika arenor och miljöer har barriärer utmanats och lösts.

Light My Fires BORROW program består av flergångsprodukter för mat och dryck, disklösningar i portabla vagnar, lådcyklar för distribution på eventområden, returstationer för disken samt kompostlösning som tar hand om matavfall och omvandlar det till näringsrik gödsel på 24h.

Fullskaligt pilotprojekt under Almedalsveckan

På Hamnplan i Visby kommer under Almedalsveckan individuellt QR märkta tallrikar, matlådor, koppar och bestick användas, diskas och sedan användas igen och igen. Hela matområdet kommer vara engångsfritt, och vara ett viktigt steg i utvecklingen av ett hållbart event i linje med kommande lagar vilka träder i kraft 2024, där bla engångsprodukter i 100% plast förbjuds samt lagkrav att erbjuda ett rotationssystem för alla som serverar mer än 150 mat och/eller dryck per dag.

Light My Fires BORROW program är en del av forskningsprojektet RETAKE som under 2023 genomför fullskaliga piloter på 3 olika event; Gothenburg Horse Show, Almedalsveckan och Kulturkalaset arrangerat av Gothenburg & Co.

Calill Odqvist Jagusch, ägare och VD på Light My Fire, betonar fördelarna med Borrow programmet: Det här är ett helt ekosystem av lösningar på vad vi lärt oss senaste åren och genom vår medverkan i RETAKE.

Den hållbara hårdvaran är utvecklad för att hålla minst 400 användningar.

”När produkterna är uttjänta returneras de till oss, vi maler ner dem och tillverkar sedan nya,” säger Odqvist Jagusch. ”Detta sparar både stora mängder engångs men det maximerar också nyttjandet av materialet. Detta kan göras minst 10ggr utan att kvalitén försämras, vilket innebär att materialet kan användas minst 4000gånger.”

Många år av utveckling

2017 påbörjade Light My Fire sin resa att utveckla företaget samtidigt som man ville minimera användningen av jungfrulig råvara. Insikten att något måste akut göras åt det sopberg engångsartiklar ger upphov till drev på utvecklingen att hitta sätt och vägar att använda det då befintliga sortimentet av plast produkter och paktera och promota ansvarsfull användning av plast och flergångsprodukter utomhus och i vardagen.

”Redan 2017, frågade vi oss hur vi kan bidra till en regenerativ värld utan att förvärra den globala krisen och sopberget av engångsplast, säger Odqvist Jagusch. ” Vi är övertygade om att återanvänd, återvunnen plast är lösningen på dessa utmaningar och den transformation vi måste få till stånd vad avser plast konsumtion.

Samverkan nyckeln till framgång

De globala ansträngningarna att bekämpa plastsopor har tagit fart de senaste åren. I Sverige där Light My Fire har sin produktion och huvudkontor arbetar man aktivt med frågan bland annat genom samverkan och nationella plastsamordningen som Naturvårdverket driver på uppdrag av regeringen. Light My Fire har senaste åren tagit en aktiv roll i rörelsen att förändra och utveckla lösningar för att ersätta engångsprodukter i plast.

Genom år av testande, research och samverkan med andra likasinnade företag och statliga program och projekt, har Light My Fire varit en pionjär i arbetet med att ta fram innovativa lösningar för att driva på den beteendeförändring som krävs för att minska plastavfallet.

Ansträngningarna innefattar flera olika lösningar anpassade och skräddarsydda för olika typer av branscher och sammanhang såsom takeaway, lunchlådor på arbetsplatser samt uthyrningsprogram för event och festivaler.

Besök oss under Almedalsveckan

Om du vill veta mer om Light My Fires BORROW program och ansluta dig till de globala insatserna att eliminera engångsplast, kom och besök oss mellan 14:00 – 15:00 dagligen i vårt gemensamma RETAKE utställnings tält på Hamnplan under Almedalsveckan.

Regions

Light My Fire är ett banbrytande företag som fokuserar på att reducera plastavfall och avancera omställningen till en regenerativ ekonomi. Genom att återanvända plast produkter och utveckla innovativa lösningar vill Light My Fire driva på beteendeförändringen och förespråka ansvarsfull användning av plast. Med ett brett urval av olika program anpassade för olika kunder och olika industrier, samarbetar företaget med flera olika aktörer för att eliminera engångsprodukter i plast och skapa en regenerativ framtid.