Medsökande ökar chanserna för beviljat lån och ger lägre ränta enligt Likvidum

Likvidum har tagit fram statistik från sin databas som visar att ansökningar med medsökande har högre chanser att bli beviljade jämfört med enskilda ansökningar. Dessutom ger en medsökande på lånet även en lägre snittränta och medianränta, enligt data från lån Likvidum förmedlat

- Vi har analyserat data från vår databas och funnit att ansökningar med medsökande har en 50% större chans att bli godkända för lån jämfört med enskilda ansökningar. Likaså ger en medsökande i genomsnitt 1,67 procent lägre snittränta, eller en 1,3 procentenhet lägre medianränta, säger Pontus Wiss marknadschef på Likvidum.

"Vår databas visar tydligt att medsökande är en faktor som kan öka chanserna för att få lån beviljade och även sänka räntan på lånet. Vi rekommenderar alla våra kunder att överväga att ha en medsökande när de väljer att låna pengar genom Likvidum"

Samtidigt som detta är goda nyheter
för kunder som vill få beviljat lån och lägre ränta, så har året varit turbulent och Sverige har fått uppleva en markant ökning av styrräntan i spår av den pågående inflationen.
I början av 2022 låg styrräntan på 0,00 procentenheter och i dagsläget har den uppgått till 3,00%, samtidigt som Riksbanken avser ytterligare höjningar i år för att stävja inflationen.

Det har blivit dyrare att låna pengar i Sverige och därav kan det vara extra viktigt att jämföra långivare och se över de möjligheter man har att få en lägre ränta och ett billigare lån.

- I en tid när räntorna ökar och inflationen är hög, är det viktigare än någonsin att se över sina befintliga lån. Att ha en medsökande är ett enkelt sätt att få en lägre ränta och minska sina lånekostnader - säger Pontus Wiss

"Vi hoppas att våra kunder dra nytta av denna information och överväger att ha en medsökande när de ansöker om lån."

Statistiken från Likvidum
är baserad på hela 2022 års data av ansökningar från kunder som använt Likvidums jämförelsetjänst av privatlån.

När du lånar pengar tillsammans med en medsökande är det viktigt att ni båda är införstådda i riskerna. Anledningen till att långivare ofta kan ge lägre ränta på lånet är just för att det finns två personer som anses vara solidariskt betalningsansvariga gentemot långivaren och därmed ökar säkerheten för att pengarna kommer att betalas tillbaka.