FAKE BONES av Leif Holmstrand (SE) & OLTA (JP) på LIlith Performance Studio

OLTA (JPN) & Leif Holmstrand (SWE)
FAKE BONES
Datum: 17:e - 26:e sept, 2015
Öppettider: 19.00 - 21.00
Plats: Lilith Performance Studio, Bragegatan 15
Ingen bokning krävs. Valfri entré.

Lilith öppnar hösten 2015 med FAKE BONES –ett tiodagars performanceverk av den svenska konstnären och poeten Leif Holmstrand och det japanska konstnärskollektivet OLTA - Inoue Toru, Umeda Gosuke, Kawamura Kazuhide, Hasegawa Yoshiro, Saito Takafumi, Meguninja och Jang-Chi.

I FAKE BONES fejkas magiska ritualer kring ätande, kroppslighet, födelse och död.
Här fejkas rituell matlagning, matlagningsprogram på teve, orakelverksamhet och upplösning av såväl tid som personlighet. Plastben, hundtuggben och urbenade barnvagnar förekommer.

Under flera veckor kommer de på plats skapa ett universum med gemensamma beröringspunkter som rör biologi, shamanism, radioaktiva mutationer, fantasier av kroppen, äta, upplösa jagets gränser, bio-politik och en öppen blick för skönhet och reproduktion av konstigheter, där Leifs bildvärld smälts samman med OLTAS.

Publiken bjuds i deras gemensamma organism där Leif noggrant tar isär mängder av barnvagnar och tillagar dem, steker, kokar, bakar med fler tänkbara livsmedel. Barnvagnsmaten serveras till publiken och till OLTA som bygger vidare och improviserar tillsammans med Holmstrand i ett långt fragmenterat collageliknade kretslopp där ljud, röst och poesi bli ett centralt inslag.

Med sin konst kombinerar Leif Holmstrand (född 1972 i Dals Långed, bor och arbetar i Malmö) traditionellt handarbete med en fascination för skräckfilm och burlesk populärkultur. Holmstrand virkar och stickar objekt, överdrag och klädesplagg som är omöjliga att bära. Han täcker och virar in objekt och kroppar i linor, garn och rep. Hans arbeten kännetecknas ofta av en abnorm och instängd kroppslighet med ett mörkt förhållande till sexualiteten och omvärlden. Tematiken i hans arbeten är likartad oavsett uttryck: en drömartad genusupplösning, där han försöker finna och tänja kroppens kulturella och biologiska gränser.

I OLTAS arbeten är människans förhållande till naturen, de primära existensbetingelserna, den japanska kulturen och populärkulturen återkommande utgångspunkter.

OLTA består av 7 konstnärer födda på 80-talet som alla bor och verkar i Tokyo.

Konstkollektivet bildades 2009 och sedan dess har gruppen och gjort en rad separatutställningar och grupputställningar i Japan.

Lilith Performance Studio är som renodlad produktionsplats och arena för bildkonstperformance den enda i sitt slag i världen.

Lilith Performance Studio skapar nya storskaliga performanceverk från idé till presentation genom att bjuda in internationella bildkonstnärer för att på plats förverkliga performance i ett nära samarbete med studion.

Sedan starten har Lilith Performance Studio producerat över 40 unika liveperformance i samarbete med konstnärer från hela världen.

Studion drivs av konstnärerna och de konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson.

• bildkonst
  • bildkonstnär
  • konst
  • lilith performance studio
  • malmö
  • performance
  • olta

• Malmö

Lilith Performance Studio är en oberoende arena för praktisk konstnärlig forskning med fokus på bildkonstperformance. Studion skapar nya storskaliga performance genom att bjuda in bildkonstnärer att på plats skapa unika storskaliga liveverk i nära samarbete med studion, från idé till presentation.

Studion utforskar, producerar och presenterar bildkonstperformance med kontinuitet och professionalism och riktar sig till en bred publik.

Lilith Performance Studio har sedan starten 2007 skapat 40 storskaliga platsspecifika performance med konstnärer från hela världen.

Som renodlad produktionsplats och arena för bildkonstperformance är studion den första i sitt slag i världen.

Studion drivs av konstnärerna och konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson.