Kvinnors Byggforums logotyp.

Hur jämställd är egentligen samhällsbyggnadsbranschen?

I våra yrkesroller krävs det ofta att vi ska vara nytänkande, analyserande och medvetna om vår samtid. Många tar med sig det tankesättet i privatlivet, men hur ser det ut på arbetsplatsen? När Kvinnors Byggforum tar tempen på branschen och bjuder in till ett seminarium finns Harald Gamrell, chef på Liljewall arkitekters Stockholmskontor, med på deltagarlistan.

På Liljewall arkitekter är jämställdhets- och mångfaldsfrågor en viktig hörnsten. Företaget arbetar med konkreta handlingsplaner som rör både interna aktiviteter och projektrelaterade frågeställningar. Under 2012 och 2016 anlitades en extern genusexpert för att kartlägga och granska organisationen med ett objektivt utifrånperspektiv. Genom enkätundersökningar och djupintervjuer med medarbetarna kunde styrkor och flera förbättringsområden identifieras. Delaktighet och medvetenhet är viktigt – likaså att hålla debatten och engagemanget igång.

Seminariet som arrangeras av Kvinnors Byggforum äger rum tisdag 7 mars klockan 17.00 hos Sveriges Arkitekter, Storgatan 41, Stockholm. Ta tillfället i akt att höra mer om hur samhällsbyggnadsbranschen ser ut!

Talare:
Malin Åberg Wennerholm, programansvarig på KTH Arkitekturskolan.
Jessica Areborn, jämställdhetsexpert, normingenjör och säljchef på Add Gender.
Tina Karrbom Gustavsson, docent i projektkommunikation och avdelningschef på KTH.
Lena Hellberg, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörer.
Tatjana Joksimović, Sveriges arkitekters jämställdhetsutskott Arkitekt(h)en.
Harald Gamrell, chef på Liljewall arkitekters Stockholmskontor.

I slutdiskussionen deltar även Clara Berglund från Sveriges Kvinnolobby.

Seminariet är kostnadsfritt. Anmälan: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScNe4AN-jsuVxntCcw3DTzD5f7rCe379wqhRXji_BZKX89fyw/viewform