Rum för fler – urbana villaområden för en tät och integrerad stad

Rum för fler – urbana villaområden för en tät och integrerad stad

Som en av 30 inbjudna kreativa aktörer medverkar Liljewall arkitekter i utställningen Desire på Form/Design Center i Malmö. Med nyproducerat material ställer utställningen frågor om framtida livsmiljöer inom allt från inredning till husarkitektur, landskap och stadsutveckling.

Liljewalls bidrag i utställningen är en modell som fått namnet ”Rum för fler”. Ett verk som Louise Hagelberg, Amanda Möller, Jeff Robles, Aron Wigh och Frida Öhlin, alla verksamma på företagets Malmökontor, står bakom.

Bidraget ämnar visa förslag på ett antal identifierade utmaningar såsom villaägares skuldsättning och dess utformning för en homogen grupp; kärnfamiljen, men även möjligheterna när bilens självklara plats i staden gradvis försvinner.

Vi tror att urbana villaområden har en fantastisk möjlighet att utvecklas till mer diversifierade, grönare och tätare delar av staden. Det känns oundvikligt att inte inkludera dem i vår framtida stadsplanering. Därför måste också vi arkitekter och stadsplanerare engagera oss och diskutera hur en sådan omvandling bör och kan se ut, och genom vilka processer det ska ske, säger Louise Hagelberg.

Liljewall vill med sitt bidrag visa hur ett framtida villaområde kan se ut om detaljplanerna uppdateras efter dagens behov.

När vi diskuterar arkitektens framtida roll känns denna fråga viktig. Idag ser vi istället att politiker går in och gör generella, bygglovsbefriande regeländringar som minimerar det enda verktyg vi har att styra dessa områden på ett plan- och gestaltningsmässigt optimalt sätt, säger Frida Öhlin.

Hör arkitekterna Frida Öhlin och Louise Hagelberg berätta om bidraget: https://youtu.be/m6Fa08lnhnc

Desire – Arkitektur för vår framtida livsmiljö öppnar med vernissage torsdag 23 augusti klockan 17.00 och pågår till den 23 september 2018 på Form/Design Center i Malmö.

Utställningen arrangeras av Sveriges Arkitekter och Form/Design Center.