Illustration: Liljewalll arkitekter. Carnegie Brygga

Liljewall är med och utvecklar Carnegie Brygga i Majorna

Tillsammans med Riksbyggen, Robert Dicksons stiftelse och Hemsö Fastighets AB har Liljewall arkitekter tagit fram det vinnande förslaget för det område som gränsar till det kulturhistoriskt värdefulla Klippanområdet i Majorna. Det är ett av Göteborgs bästa lägen där parkeringsytor vid älven ska utvecklas till en levande stadsdel. Förslaget möjliggör en blandning av bostäder i varierande storlekar och upplåtelseformer, verksamhetslokaler för service och kontor, handelslokaler, samt förskola, park och parkering.

Genom Carnegie Brygga skapas nya stråk, platser och byggnader som möter och tillgängliggör vattnet genom att bjuda in till samvaro och rekreation. Bryggor och gradänger ned mot älven, verksamheter och lokaler i västersolen och tydliga stråk vid älven länkar Majorna till vattnet. Bostadsrätter och hyresrätter i olika storlekar bildar trygga stråk och genom blandningen av upplåtelseformer och boendemiljöer skapas mångfald bland de boende.

Förslaget bygger på att fånga Klippans själ och har starkt fokus på kultur som platsskapare och identitetsbärare. Genom att ta avstamp i historien skapas en blandning av bostäder, verksamheter, verkstäder, caféer, förskola och mindre butiker som sjuder av liv dag som kväll. Carnegie Brygga tar vidare den levande konst- och kulturmiljö som under decennier har vuxit fram i Klippan och stärker det kluster som redan idag är ett populärt besöksmål.

- För oss är det ett drömprojekt att få vara med och lägga ännu en årsring till Klippan med sin långa historia. Vi ser fram emot att finna lösningar på komplexa stadsbyggnadsutmaningar, samtidigt som vi tillsammans med våra partners ska skapa attraktiva boende- och verksamhetslägen med Klippans själ som grund, säger Karl Palmberg och Joanna Henje, ansvariga arkitekter på Liljewall.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 200 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Projekten vi åtar oss inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, träbyggnad, tillgänglighet, lås & säkerhet, ljusdesign och visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.

Joanna Henje

Arkitekt Marknadsområdesansvarig Stadsbyggnad, 0765-48 70 16