Furutå Gavlar i Torparängen, Växjö - skapat av Liljewall arkitekter och Derome.

Liljewall och Derome vinner markanvisningstävling i Torparängen, Växjö

Under våren utlyste Växjö kommun en markanvisningstävling för fem bostadskvarter i Torparängen vid Södra Bergundasjön i norra delen av Teleborg. Tillsammans med Derome presenterade Liljewall arkitekter det vinnande förslaget för ett av kvarteren, Furutå Gavlar.

Furutå Gavlar är ett helt nytt bostadsområde sammansatt av varierande hustyper men som i sin gestaltning ändå har ett starkt släktskap. Bostäderna, lamellhus, gavelhus och gårdshus radhus, ska byggas i ett hållbart, vackert material som åldras fint över tid – trä. Genom en naturlig, mjuk färgskala från varma trätoner till ljusa och mörka nyanser av silvergrått blir Furutå Gavlar ett inbjudande och modernt bostadskvarter.

Husens placeringar och olika höjder skapar trivsamma gårdar och rum av olika karaktär – något som också möjliggör vackra utblickar mot sjön och den grönska som vävs in mellan husen. I området ges också många odlingsmöjligheter, dels på marken i anslutning till husen och dels vertikalt på balkonger, spaljéer och i odlingslådor. Boende med gröna fingrar eller ett nyfunnet intresse kommer kunna skörda sin egen midsommarpotatis eller dill till kräftskivan.

Genom träbebyggelse, det bevarade torpet, odling och en strandpromenad får området en tydlig grön, och hållbar profil. Här ska människor av olika åldrar, bakgrund, etnicitet och livsstil flätas samman i möten mellan husen för att utbyta idéer, tankar och gemenskap.

"Vi ville skapa ett bostadsområde där människor ska trivas, njuta och uppleva livskvalitet. För gammal som ung, till vardags som till fest. Här finns plats för aktivitet och rörelse, men även avskildhet och återhämtning.

Furutå Gavlar ska vara en trygg men samtidigt fantasieggande miljö för barn att växa upp i, där miljö, natur och hållbarhet är en självklarhet", konstaterar Hilda Esping Nordblom, från Liljewall arkitekter.

Torparängen ska inte bara tilltala de nya boende i området utan ska även bli en vacker och intressant miljö för förbipasserande.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 160 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Våra tolv marknadsområden inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, tillgänglighet, lås & säkerhet samt visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.

Hilda Esping Nordblom

Vice VD, arkitekt Bostäder 0709-90 91 42