Ny digital plattform för Sveriges kvinnliga entreprenörer

Freja-Kvinnor, nätverket för Sveriges kvinnliga entreprenörer, grundades i Gävle av fotografen Linda Dahlqvist den 10 mars 2017. Sedan dess har nätverket stadigt växt i medlemsantal. Den 15 februari i år lanserades deras nya medlemsportal och det nya Plusmedlemskapet. Målgruppen är kvinnor som har en affärsidé de vill förverkliga eller ett redan existerande företag de vill utveckla. I den nya medlemsportalen finns möjlighet till ny kunskap genom onlinekurser, expertis genom deras partners och ett brett nätverk av andra drivna entreprenörer från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Tre hörnstenar

Nätverket vilar på tre hörnstenar: Gemenskap, kunskap och trygghet. Alla medlemmar har chansen att dela med sig av sin erfarenhet och kunskap, vilket skapar nya affärsmöjligheter för dig som medlem och öppnar nya dörrar för dig och ditt företag.

- Jag vill bygga Sveriges tryggaste nätverk för kvinnliga entreprenörer, där varje medlem kan hämta kunskap och inspiration för att driva sitt varumärke framåt på marknaden, säger Linda.

Därför har Linda nu valt att utveckla denna digitala plattform ytterligare genom att plocka in partners, skapa en ny medlemsportal och onlinekurser. Det finns numer två olika medlemskap att välja mellan, grundmedlemskap och plusmedlemskap.
- Vårt grundmedlemskap har funnits sedan starten och är helt kostnadsfritt. Det ger nu även tillgång till en egen profilsida i vårt medlemsregister, där alla medlemmar kan söka via bransch eller geografisk placering. Tanken är att medlemmarna lättare ska kunna finna varandra och skapa nya möjligheter tillsammans i sina företag, eller för att finna någon i sin närhet, för att skapa nya vänskaper med likasinnade kvinnor i samma situation som en själv, säger Linda. När nätverket nu utvecklats så finns alltså möjligheten att få ut mer av sitt medlemskap, genom att bli betalande Plusmedlem.

- När du väljer att bli Plusmedlem så öppnas dörrarna till en rad nya möjligheter för dig att lyckas med ditt företag. Kursportalen är uppbyggd så att medlemmen ska kunna lägga grunden för, utveckla och skapa ett starkt varumärke och en unik röst genom sin digitala marknadsföring. Detta ges både genom text och bildkommunikation, för att skapa sig en förståelse för hur marknadsföring och försäljning fungerar i den digitala världen som de flesta företag och kunder befinner sig i idag.

Ett team av partners

En av de stor nyheterna är som sagt att Freja-Kvinnor numera har ett team av partners, som hjälper både Linda och medlemmarna genom att dela med sig av sin expertis. Alla Plusmedlemmar får exempelvis ta del av så kallade Tema-månader, där fokus ligger på aktuella ämnen inom varje partners expertisområde. Dessa partners är rörande överens om att Freja-Kvinnors koncept hjäper alla inblandade och att det finns en styrka i att bygga tillsammans.

- Jag har valt att bli partner främst för att för få möjlighet att hjälpa kvinnor som är i samma situation där jag själv var för några år sen, säger Amanda Englund som driver Studio Isla.
- Som partner är det en möjlighet att tillsammans med andra erfarna konsultkollegor göra det möjligt att frigöra och maximera potentialen hos Frejas medlemmar, säger Gustaf Wikström som driver Sukiru Network.

- Jag vet själv hur svårt det kan vara att hitta stöd som kvinnlig egenföretagare. Det finns även mycket tabu och okunskap om kvinnokroppen. Jag vill ge medlemmarna möjligheten att få hjälp, inte bara med sitt företag, utan med sin hälsa också, säger Elise Nöjd som driver Hälsonöjd.

- Det är en ära för mig att få vara en del av detta nätverk. Att tillsammans med andra företagare bygga något tillsammans och stötta varandra. Jag tror på samarbete istället för konkurrens och jag har hittat det i Freja-Kvinnor, säger Felicia Zälle som driver Ariel Ekonomi.

- Jag är en stolt partner till Freja-Kvinnor som vill bidra till ökad mångfald, lika möjligheter och egenmakt inom entreprenörskap. Vi behöver fler kvinnliga entreprenörer och ledare som vågar ta för sig och tänka stort. Som strateg brinner jag för att stötta entreprenörer och hjälpa företag att växa, säger Sabrina Suikki som driver IKKI Advise.

Alla Plusmedlemmar får dessutom tillgång till en rad olika medlemsförmåner i form av exklusiva paket och förmåner från alla partners. Detta för att medlemmarna ska spara värdefull tid och kunna känna sig trygga i vetskapen om att de endast finner handplockade och kvalitetssäkrade företag som blivit godkända som partners i Freja-Kvinnor. Medlemmen behöver alltså inte lägga tid på att söka efter hjälpen online och själv utvärdera vilket alternativ som är bäst för dem. De kan känna sig trygga i vetskapen om att det grovjobbet redan är utfört. Medlemmen kan alltså utifrån dessa partners sedan välja att ta hjälp av den som möter hennes behov bäst.
- Det är ett fantastiskt initiativ, jag är stolt att får vara med som partner och få bidra till kvinnors utveckling inom företagande! Jag har dessutom redan nu första veckan, fått en ny kund genom detta nätverk, säger Ulrika Mårtén som driver Social Success.

Bredd ger stora möjligheter
En av Freja-Kvinnors styrkor är bredden, både geografiskt och över olika branscher. Detta ger dem stora möjligheter att erbjuda både medlemmar och sina partners

- Vi har sedan starten haft vårt fokus på att öka lönsamheten i våra företag tillsammans. Något vi idag med stolthet kan säga att vi lyckats med, både en och flera gånger. Vi tror på kraften med samarbeten och det är viktigt att du delar samma värderingar som oss om du vill bli medlem eller partner. Jantelagen existerar inte här och det är högt i tak, säger Linda.

Freja-Kvinnor har en egen grupp på Facebook där medlemmarna dagligen delar med sig av frågor och funderingar, och hjälper varandra med att hitta nya möjligheter och lösningar. Det fungerar som ett digitalt kontorshotell med en unik hejaklack, där entreprenörskvinnor peppar och hejar på varandra. Allt för att varje medlem ska känna sig sedd, hörd och lyft.

- I vårt nätverk finns det inget utrymme för dem som vill trycka ned andra eller lämna en elak kommentar. Jag har själv många negativa upplevelser från andra grupper på Facebook. Där jag inte känt mig betydelsefull, tvärtom mer som en belastning som man väljer att ignorera. För mig som grundare och ansvarig för vår facebookgrupp, är det otroligt viktigt att alla känner sig sedda, att varje medlem är lika viktigt och att vi håller kvar vid den härliga stämningen, fortsätter Linda. Som egen företagare där man dagligen behöver energi för att driva sig själv framåt, kan känslan av ensamhet och okunskap lätt infinna sig, något som Linda själv upplevt.

- Anledningen till att jag från början grundade Freja var för att jag saknade både trygghet och erfarenhet som företagare. Därför bestämde jag mig för att samla de företagare och entreprenörer jag kände, vilket var en grupp kvinnor, i en grupp på Facebook och på den vägen är det, säger hon. Att starta ett nätverk är inte någon som de flesta skulle se som en självklarhet. Men efter att Linda under 2014 överlevt cancer så har hon haft en klar målbild med vart hon vill med sitt företag och hon är inte rädd för att göra jobbet.
- För mig som egen företagare är det viktig att jobba smart, annars blir jag precis som alla andra, lätt överväldigad av alla måsten i ett företag. Därför skapade jag detta nätverk, så att vi tillsammans kan hjälpa varandra framåt. Nu tar vi nätverket till nästa nivå genom det nya Plusmedlemskapet, tillsammans med alla medlemmar och våra partners från hela Sverige, avslutar hon.

• Gävleborg

Linda Dahlqvist är en fotografen från Gävle som fokuserar på bröllop och porträtt. Hon driver även fotoprojekt, bröllopsevent och nätverk för kvinnliga entreprenörer.