Från baksida till framsida – på en månad

Från baksida till framsida – på en månad

Hansa City är ett av Kalmars mest expansiva områden och ett handelsområde med över 20 butikskedjor på plats. För EKO-butiken har Drags Plåt nyligen monterat 700 m2 fasad med Lindabs Fasadkassett Premium och skapat en mer levande fasad. ”Vi är mycket nöjda med att ha skapat en framsida av något som tidigare var en baksida”, säger Johan Nielsen, P&E Fastighetspartner.

Ett av Kalmars mest expansiva områden är den stadsdel där nya handelsplatsen Hansa City och Guldfågeln Arena ligger. Här låg tidigare Volvo Kalmarverken, bilfabriken där bland annat Volvos lyxmodeller 264, 760 och 960 tillverkades mellan åren 1974 och 1994. Idag är tillverkning bytt mot handel, och med ett 20-tal butikskedjor, fördelade på ca 90.000 m2, är det en lättillgänglig, välsorterad magnet för köpsugna.

En av de nya butikerna är EKO, som nyligen invigt en helt ny lokal i anslutning till huvudbyggnaden på den gamla Volvofabriken. Den första EKO-butiken startade 1946 och finns idag spridda över landet med den nya Kalmarbutiken som det senaste tillskottet. EKO:s interna arkitekt valde fasadkassetter i en lite ovanlig färgsättning för fasadens ca 700 m2. Därför pryder nu Lindabs Fasadkassett Premium byggnaden i ett karaktäristiskt, lite avlångt schackrutemönster i svagt tonade grå nyanser. En fasad man inte missar, projekterad och monterad av Lindabs mångåriga kund Drags Plåt.

Projektering från höften

”När arkitekten väl valt fasadkassetter som fasadmaterial låg Lindabs Fasadkassett Premium nära till hands”, säger Johan Hansson, VD på Drags Plåt. ”Vi hade visserligen inte använt den tidigare, men vi förstod att montaget skulle kunna göras smidigt, och när Lindab också kunde leverera kassetterna i de NCS-kulörer – 2500-N, 3502-G och 4502-Y – som arkitekten valt, så var det inte mycket att diskutera.”

Istället fanns andra utmaningar, då leveranstiden på den färdiga fasaden närmade sig samtidigt som bygglovet inte var i hamn. Den gamla Volvofabrikens tidtypiska mexitegelfasad var något byggnadsnämnden värnade om, och först efter många turer blev det klartecken för de planerade fasadkassetterna. ”Normalt ska man ju utgå från en byggritning eller åtminstone en mätbar fasad, men när varken det ena eller andra fanns så var det bara att stega och mäta på själva grundläggningen”, fortsätter Johan Hansson. ”I samråd med Roger Nilsson och hans team på Lindab, valde vi att beställa lite extra olackade fasadkassetter, för att sedan anpassa dessa under montagets gång och skicka tillbaks dessa för slutlackering hos Lindab. Kanske ett lite udda sätt att göra det på, men (tids)nöden har ingen lag så det var bara att beställa och köra på.”

Lyckat montage med nöjd beställare

Lindabs leveranser kom ungefär samtidigt som bygglovet var klart, och då var det full fart som gällde. ”Vi fick leveransen från Lindab den 26/10 och kunde lämna över en färdig fasad precis en månad senare, och under den tiden hade Lindab också kompletteringsmålat de anpassade kassetterna. För att vara vårt första Premium-montage så gick det så bra det bara kunde. Och med Lindabs support så fick vi en smidig, lyckosam – och verkligt snygg – leverans.”

”Vi är mycket nöjda med fasaden”, säger Johan Nielsen, projektchef och delägare på P&E Fastighetspartner. ”Utan tvekan har denna del av Hansa City fått sig en rejäl ansiktslyftning och med EKO-butiken och dess nya fasad har vi skapat en framsida av en baksida och ökat attraktionskraften ytterligare för Hansa City!”