H2 Green Steel hjälper Lindab att minska sina CO2-utsläpp från stål

H2 Green Steel hjälper Lindab att minska sina CO2-utsläpp från stål

Lindab åtog sig mycket tidigt att köpa stål med nära nollutsläpp från H2 Green Steel. De två företagen har sedan dess omvandlat det tidiga avtalet till ett 7-årigt leveransavtal med planerade leveranser med start 2026. Den totala volymen som omfattas av avtalet är 159 000 ton utsläppsfritt stål.

Lindab levererar lösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat till byggindustrin. Byggnader står för 40% av den globala energiförbrukningen. Insatser för att öka energieffektiviteten i byggsektorn är därför avgörande för att nå målet i Parisavtalet. Lindab är branschledande i Europa och visar också vägen inom hållbarhet genom att både bidra till hälsosamma byggnader och minska miljöpåverkan från sin egen och sina kunders verksamhet.

"På Lindab är hållbarhet ett sätt att tänka och arbeta. För att vi ska kunna leverera på vår mission att skapa byggnader med ett hälsosamt inomhusklimat måste vi arbeta med rätt partners för att minimera påverkan från våra leverantörer. Stål är den största utsläppsposten i vår leverantörskedja och tillsammans med H2 Green Steel kommer vi att göra stora framsteg inom detta område", säger Ola Ringdahl, VD och koncernchef på Lindab.

Ett av Lindabs fokusområden för verksamheten är hållbara inköp. Avtalet med H2 Green Steel kommer att bidra till en betydande minskning av koldioxidutsläppen i Lindabs materialförsörjningskedja, eftersom stål står för en majoritet av materialinköpen.

"Detta kontrakt visar på ett verkligt engagemang från båda parter att arbeta tillsammans med långsiktiga lösningar för att avsevärt minska CO2 -utsläppen i denna kritiska sektor. Lindab grundades i Sverige för 65 år sedan och har sedan dess utvecklats till ett internationellt företag samtidigt som man behållit en jordnära kultur. Det här är en resa som vi kan inspireras av när H2 Green Steel växer tillsammans med partners som Lindab", säger Stephan Flapper, Commercial Director, H2 Green Steel.

För ytterligare information:
Catharina Paulcén, Informationsdirektör,
telefon +46 701 48 99 65,
e-post: catharina.paulcen@lindab.com

Karin Hallstan, chef för Public and Media Relations,
telefon +46 76 842 81 04,
e-post: press@h2greensteel.com

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet samt energi- och miljöfokus.

Catharina Paulcén

Head of Corporate Communication +46 (0) 701 48 99 65