Maria Rooth föreläser i samarbete med Lindab för högstadieelever på Bjärehalvön.

Hockeyprofilen Maria Rooth föreläser på Bjärehalvöns skolor

Lindab sponsrar föreläsningar med idrottsprofilen Maria Rooth under hösten 2019. Den före detta ishockeyspelaren, som fick ett nytt folkligt genomslag i Mästarnas mästare 2017, ska ge högstadieelever på Bjärehalvön inspiration och motivation att nå sina mål.

Maria Rooth är en av Sveriges genom tiderna mest meriterade ishockeyspelare, med två OS-medaljer, flera SM-guld och invald i IIHF Hall of Fame. Sedan Maria Rooth avslutat sin karriär har hon bland annat valt att föreläsa om sin kamp för att nå toppen i ett sammanhang som inte bara kännetecknas av stenhård sportslig konkurrens, utan också av strukturella hinder som kvinna i en mansdominerad idrottsvärld.

Under hösten föreläser Maria Rooth för högstadieklasser på Bjärehalvön.

– Ungdomar idag har ett stort ansvar och ställs hela tiden inför en uppsjö av alternativ som de måste välja mellan. Det är inte alltid lätt att veta vilken riktning man ska ta. Jag vill hjälpa folk att sortera sina tankar, sätta upp mål för livet och sedan arbeta för att nå dem. Att leda sig själv blir allt viktigare, säger Maria Rooth.

Ge tillbaka till samhället

Föreläsningarna är sponsrade av Lindab, som har sitt huvudkontor i Grevie i Båstad. Företaget har en noga utarbetat sponsringsstrategi och arbetar aktivt med att stötta ungdomsverksamhet i Ängelholms och Båstads kommun.

– Det är viktigt för oss att ge något tillbaka till samhället som vi verkar i och bidra till att barn och ungdomar har en meningsfull fritid. Maria Rooth kommer från trakten och har under flera år arbetat hos oss på Lindab. Därför känns det extra roligt att dagens unga på Bjärehalvön får möjlighet att lyssna på hennes historia, säger Paula Terne, CSR-manager på Lindab.

– I mina föreläsningar talar jag mycket om makten som både politiker och företag har att fördela resurser jämnt i samhället och engagera sig på platsen där man verkar. Jag är stolt över min före detta arbetsgivare. Det här är ett samarbete oss emellan för ungdomarna i vårt närområde, säger Maria Rooth.