Klimatvägg ökar livslängden på kraftverksdammar med 100 år

Klimatvägg ökar livslängden på kraftverksdammar med 100 år

Med en 800 meter lång dammvägg, tillverkad av 100 000 m3 betong, och en jordvall på ca 400 meter, blev Storfinnforsen i Ramsele Sveriges största betongdamm när den byggdes mellan åren 1948 och 1954. För att öka livslängden byggs nu en klimatvägg.

Den är fortfarande Sveriges största betongdamm och ett imponerande byggnadsverk från vilket kraftaktören E.ON levererar ca 120 MW, så gott som dygnet runt, året runt. Det gör Storfinnforsen till en av E.ON:s största kraftverk, produktionsmässigt sett. Betong är ett byggnadsmaterial med mycket lång livslängd, men när det används som skiljevägg mellan vatten och luft, utsätts betongen för mycket stora temperaturvariationer. På dammsidan finns vattenvolymen som ger extremt små temperaturvariationer. På dammutsidan däremot, kan dygns­temperaturen variera med så mycket som 20-25 °C.

100 års ökad livslängd

– Det gör att betongen utsätts för betydande klimatpåverkan med efterföljande sprickbildning och åldrande, förklarar Anders Nyberg, E.ON, ansvarig för projekten vid kraftverksdammarna i Storfinnforsen och Ramsele.

– Redan under 90-talet byggdes därför en så kallad klimatvägg, mellan monoliterna på dammväggens utsida, för att dämpa temperaturvariationerna. För ett par år sedan bestämdes dock att vi skulle ta ett större och mer långsiktigt grepp som förlänger dammarnas livslängd med uppemot 100 år. Vi bygger därför en ny och heltäckande klimatvägg längs hela betongväggen och skapar ett stabilt tempererat klimat för betongen på båda dammarna. Genom att vi återvinner spillvärme från kraftproduktionen via värmeväxlare så eliminerar vi helt miljöpåverkan.

Stål- och fasadkoncernen Normek svarar för leverans och montage och har valt att använda Lindabs sandwichpanel för det omfattande projektet.

Respektingivande paneltjocklek

– Själva klimatväggen består av ett upp till 40 meter högt bärverk på vilket Lindabs sandwichpaneler skruvas fast, förklarar Johan Erickson, produktionsledare på Normek och ansvarig för arbetena med klimatväggen på båda dammbyggena.

Från Lindab levereras sandwichpanel i den respektingivande tjockleken 300 mm, samt även balkprofiler och TRP-plåt för klimatväggens ca 5 m smala och 800 m långa (!) dubbeltak. Dessutom tillkommer Lindabs stuprör för takavvattning av dubbeltaket, och Marutex rostfria montageskruv för sandwichmontaget. Panelens 300 mm tjocka stenull ger ett utomordentligt U-värde på 0,13 m² K/W, som klart reducerar behovet av tillförd energi.

– Det är med andra ord en rejäl leverans, totalt på ca 19 000 m2 sandwichpanel och 6 100 m2 dubbeltak för båda dammarna, förklarar Johan Erickson vidare.

Snabbt, lättinstallerat montage

Själva klimatväggen och dess stålkonstruktion är placerad på en betongsockel, utförd av huvudentreprenören Skanska. Sockelns övre nivå ska klara det så kallade tiotusenårsflödet, alltså den högsta bedömda nivån på forssidan med alla dammluckor öppna. Den nya väggen följer profilen på väggens monoliter, de utstickande ’stödväggar’ som syns längs hela dammväggen.

– Montaget av vår egen stålkonstruktion, med inspektionsgångar, spiraltrappor, infästningar och annat, har varit de arbeten som tagit längst tid, förklarar Sven Nilsson, montageledare på Normek.

– När vi kom igång med montaget av sandwichpanelerna, så har det gått fort. Vi monterar ca 2 sektioner och 40 paneler per dag, och med hjälp av Marutex-skruvarna så går montaget mycket smidigt – trots den tuffa stålkvaliteten 355 som vi använder. Vi har testat andra skruvalternativ, men de har varit helt värdelösa.

Klimatväggen på de båda dammarna beräknas stå klar i slutet av februari 2016.