Lindab Innovation Hub och Hotel Duxiana samarbetar för ett bättre inomhusklimat

Lindab Innovation Hub och Hotel Duxiana samarbetar för bättre inomhusklimat

Lindab Innovation Hub och Best Western Hotel Duxiana Helsingborg har påbörjat ett samarbete. Tillsammans ska de undersöka hotellets inomhusklimat och samtidigt öka kunskapen kring ämnet.– Klimatet i rummet är väldigt viktigt och det hoppas vi nå ut med, säger Johan Knutsson, ägare av Hotel Duxiana.

Sedan Hotel Duxiana öppnade 2004 har inomhusklimatet varit en av hotellets stora prioriteringar. Enligt Johan Knutsson är det mycket som spelar in i en god natts sömn. Mörkläggning och temperatur är minst lika nödvändigt som en bra säng.

– På andra hotell är det mycket mer fokus på att man ska ha käcka grejer som ligger framme. Men det är inte bara en cool bar eller ett snabbt wi-fi som är viktigt. Om du läser på hotellens hemsidor idag är det ingen som pratar om rumsklimatet, säger Johan Knutsson.

Även Lindabs främsta fokus är att öka intresset och kunskapen kring inomhusklimatet. Med gemensam nyfikenhet ska de två företagen förbättra hotellets inomhusklimat ytterligare.

Genom att placera en sensor i hotellrummen kommer de att mäta olika värden. De kommer även undersöka gästernas uppfattning av rumsklimatet. Nicklas Friberg, Head of Lindab Innovation Hub, vill att hotellets gäster ska få större förståelse för inomhusklimatet i framtiden.

– Just nu kan man höja eller sänka temperaturen men inte så mycket mer. Vi ser framför oss att man ska kunna styra på andra parametrar och kunna individanpassa mer än vad som är möjligt idag, säger Nicklas Friberg.

Men i dagsläget handlar projektet, som pågår under vår- och sommarperioden, om att förbättra inomhusklimatet och engagera fler i ämnet. Hela idén bygger på att skapa en större kunskap kring hur inomhusklimatet fungerar och varför det är viktigt.

– Vi hoppas kunna öka intresset hos gästerna och mäta om de engagerat sig eller inte, fortsätter Nicklas Friberg.

När projektet är klart efter sommaren hoppas Lindab och Hotel Duxiana att hotellets inomhusklimat ska vara det bästa i landet.

– Min förhoppning är att vi kommer kunna säga att vårt inomhusklimat är bättre än andra hotell och att vi får gäster som bor hos oss av den unika anledningen, avslutar Johan Knutsson.