Lindabs nya brandspjäll FNC1U

Lindab lanserar nytt brandspjäll

Lindabs nya brandspjäll, FNC1U, är ett cirkulärt brandspjäll som förhindrar att brand och gaser sprids genom ventilationssystemet. Spjället har utvecklats med fokus på att förenkla konstruktionen utan att göra avkall på hög tillförlitlighet och säkerhet.

– Med det här nya spjället breddar vi vårt erbjudande för brandspjäll. Vårt mål är alltid att förenkla för våra kunder och här har vi ett spjäll som ger en snabb och säker installation tack vare Lindab Safe-tätning, inbyggda spjällfästen och förinstallerad värmesensor, säger Magnus Jacobsson, affärsenhetschef ventilation, Lindab Sverige AB.

Spjället är tillverkat i galvaniserat stål med Lindab Safe-anslutning och enligt brandklass EI60S. FNC1U kan enkelt installeras i alla standardtillämpningar, lättväggar, solida väggar, golv/tak och med avstånd från väggen.

Med 24V Belimo-motor kan spjället enkelt användas till Lindabs FDS-system med möjlighet för snabb idrifttagning och enkel kontroll av brandspjällssystemet.

Spjället finns tillgängligt i dimension 100-400 mm och är testat och klassificerat i enlighet med EN 1366-2 och EN 13501 med 300 Pa undertryck och CE-märkt i enlighet med EN 15650.

Magnus Jacobsson

Affärsenhetschef Ventilation 0431-850 98

Vi förenklar byggandet

Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet samt energi- och miljöfokus.

Koncernen omsatte 9 648 MSEK år 2021 och är etablerad i 20 länder med cirka 4 500 anställda, varav cirka 1 100 i Sverige. Norden stod för 55 procent av den totala försäljningen, Västeuropa för 29 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 14 procent och Övriga marknader för 2 procent.