Lindab lanserar unika fasadlösningar

Lindab lanserar unika fasadlösningar

Lindab har tagit fram ett sätt för att skapa ett eget uttryck på fasader med hjälp av bild och text. Beställaren väljer själv vilket motiv som skall synas på fasaden, om det är en bild, logotyp eller text spelar ingen roll. Genom att mönsterperforera fasadkassetter skapas sedan motivet på fasaden, allt från en liten yta till en hel vägg.

Lösningen kallas för Lindab Art och ger arkitekter och formgivare möjligheten att sätta en speciell prägel på sina objekt. Motivet kan placeras på en eller flera kassetter, vilket ger möjligheten att formge en hel väggsektion om man så önskar. Metoden med mönsterperforering går att applicera på både Lindabs Fasadkassetter Premium och Classic.

– Med Lindab Art ger vi arkitekter helt nya möjligheter för att skapa spännande och unika fasader. Eller om man som företagare bara vill projicera sin företagsidentitet eller logga på fasaden så fungerar det lika bra. Det ger utrymme för fantasin helt enkelt, säger Johan Andersson, Produktchef på Lindab.

Hur fungerar det?

Den digitala bildens pixlar översätts till hål som stansas ut i plåten. Hålets diameter bestäms av hur mörk pixelns kulör är. Svart kulör representeras av ett stort hål och vit kulör lämnas utan hål. Antalet gråskalor i kassetten styrs av antalet håldiametrar som används. Metoden att stansa hål för de mörka partierna i bilden, kräver en ljus bakgrund för att motivet ska synas och likna originalbilden.

För att skapa en annan effekt i fasaden, kan bilden i stället inverteras. Då stansar man bort de ljusa partierna på en mörk kassett. Bilden kan då med fördel bakgrundsbelysas och framträder tydligast när det är mörkt ute.

Vill du själv testa att designa sin fasadkassett så går det att göra på www.lindab.se/art. Du laddar upp den bild eller text du vill använda och sen anpassar du den efter dina behov.