Catenas nya fastighet utanför Helsingborg förväntas stå klar hösten 2019.

Lindab levererar ytterligare en energieffektiv byggnad för ca 27 Mkr till Catenas logistikområde i Helsingborg Östra

När Catena under 2017 byggde första lokalen på logistikområdet i Tostarp utanför Helsingborg levererade Lindab en byggnad på 30 000 kvadratmeter. Nu får Lindab fortsatt förtroende och levererar en ny byggnad på 11 000 kvadratmeter där delar av lokalen är ett höglager med 20 meter i takhöjd.

Det nya området Helsingborg Östra som växer upp är Catenas senaste satsning i regionen nordvästra Skåne. Markområdet på cirka 270 000 kvadratmeter har en sammanlagd möjlighet för nybyggnation av logistikyta på cirka 105 000 kvadratmeter. Det finns stor potential för ytterligare expandering även efter att byggnaden på 11 000 kvadratmeter är på plats.
- Eftersom Catena är ett företag som prioriterar energieffektiva byggnader med hög kvalitét ser jag det som en kvalitetsstämpel för oss på Lindab att vi fortsätter vårt samarbete. Det är inspirerande att vi får vara med och utveckla logistikområdet Helsingborg Östra, säger Joakim Lönnberg, VD, Lindab Sverige.

Byggnaden kommer ha en fasad som sticker ut. Den delen som är 20 meter hög kommer att ha ett mönster med trekanter som ger en 3-dimensionell effekt.
- Det är roligt att det i projektet också fokuseras på arkitektur och design. Av de 11 000 kvadratmeter kommer 1 250 vara höglager och 3 000 bjälklag. Vi på Lindab levererar sandwichpaneler till väggarna, högprofil till taket, dörrar, portar, lasthus och betongsockel, säger Tomas Ledel, projektledare/säljare på Lindab.
Projektet går i raskt tempo och hyresgästen Nowaste Logistics AB kommer få flytta in under hösten 2019.
- Byggstart för stommen är vecka 4 och plintarna börjar monteras vecka 2. Det är roligt när det går undan och det är nu det roliga börjar, avslutar Tomas Ledel.

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa med lösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande. I norra Europa har Lindab även ett omfattande erbjudande av tak, fasader och takavvattning.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 anställda, varav cirka 1 100 i Sverige. Norden stod för 53 procent av den totala försäljningen, Västeuropa för 34 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Läs mer på www.lindab.se.