Lindab visar upp banbrytande teknologi på Nordbygg

Lindab visar upp banbrytande teknologi på Nordbygg

På Nordbygg i Stockholm, mässa för bygg- och fastighetsbranschen den 5 till 8 april, visar Lindab upp UltraLink – den senaste innovationen inom ventilationslösningar. Den helt unika och nyutvecklade tekniken bygger på ultraljudsteknologi och är ett instrument som mäter luftflöde och temperatur utan att skapa tryckfall i ventilationssystem.

I bygg- och fastighetsbranschen har det under en tid varit ökat fokus på energieffektivitet. Tillsammans med allt striktare klimatmål och EU-direktiv växer efterfrågan på nya tekniker som bidrar till att minska byggnaders energiförbrukning.

Drivande i utvecklingen av nya lösningar

En aktör som länge varit drivande i utvecklingen av energieffektiva lösningar är ventilationsföretaget Lindab. Nu introducerar man en helt unik och energibesparande mätmetod för luftflöde och temperatur i ventilationssystem. Lösningen bygger på ultraljudsteknologi, vilket innebär att hinder i kanalsystemen såsom mätkors kan undvikas.-

- UltraLink bygger på ultraljud med sensorer utanpå kanalerna. På så sätt kan du mäta även låga luftflöden med hög mätnoggrannhet och utan inskjutande delar eller mätkors som påverkar lufttryck och samlar smuts i kanalerna behövs. Istället får du ett fritt luftflöde med minskat tryckfall, vilket ger dig fördelar som högre energieffektivitet och enklare rengöring, berättar Magnus Jacobsson, försäljningschef för ventilation på Lindab Sverige.

Viktig komponent i framtidens inneklimatlösningar

Ett ökat fokus på energibesparing har lett till att ventilationssystem med låga flöden blivit allt vanligare. Något som i sin tur skapat ett behov av mätinstrument och metoder som har hög mätnoggrannhet även i låga flöden. Tekniken är redo att lanseras och redan under 2016 planeras fler produkter och lösningar som kompletterar tekniklösningen.

-I framtidens inneklimatlösningar kommer detta ses som en viktig komponent eftersom produktens energifördelar är i linje med klimatmålen och bidrar till att de uppfylls. Sedan ska man komma ihåg att detta även förenklar underhåll och rengöring, så de ekonomiska fördelarna sträcker sig betydligt längre än bara lägre energikostnader, avslutar Magnus Jacobsson.

För mer information besök Lindabs monter A39:20 på Nordbygg den 5-8 april eller kontakta:

Magnus Jacobsson, Försäljningschef Ventilation, Lindab Sverige.

magnus.jacobsson@lindab.com, 0431-850 98.

Magnus Jacobsson