Bengt Andersson, produkt- och marknadsdirektör Lindab, gillar upplevelsen av att köra till och från bostaden, samt alla sträckor upp till ca 40 km, på ren eldrift.

Nu rullar Lindabs laddhybridbilar ut på vägarna

Lindabs satsning på hållbarhet och energieffektivitet slår nu in på nya vägar när koncernen påbörjat övergången till laddhybridbilar i den egna tjänstebilsflottan. "Att köra runt med traditionella fossilbränslebilar rimmar dåligt med vårt budskap om värdet av ren luft och energieffektivisering med liten miljöpåverkan", säger Fredrik Liedholm, Lindab. "Nu agerar vi hållbart både genom våra lösningar och vårt sätt att färdas."

Sedan en dryg månad rullar Lindabs första laddhybridbilar på vägarna. Drivande bakom projektet, som handlar om att ersätta Lindabs traditionella fossilbränsledrivna tjänstebilsflotta med laddhybrider, är Fredrik Liedholm, chefsjurist, M&A- och HR-direktör på Lindab.

”Vi arbetar mycket målmedvetet med att utveckla och marknadsföra system och produkter som ger våra användare ren luft, bättre energieffektivitet och hållbara lösningar”, säger Fredrik Liedholm, ”vad vore då mer naturligt än att vi manifesterar vårt miljöengagemang med att välja laddhybrider till vår egen vagnpark. Det är lätt att visa fina powerpoints om miljö och hållbarhet, men ibland svårare att ta aktiva beslut och faktiskt leva som man lär. Vi har ständigt örat mot marken när det gäller ny eller förbättrad teknik och övergången till laddhybrider handlar precis om det! Lindab är, mig veterligen, bland de första större företag som tar aktiv ställning för hållbarhet inom detta område, något jag tycker att vi alla inom Lindab kan känna stolthet över."

Successivt byte till 700 laddhybrider

Lindab har närmare 700 diesel- och bensindrivna tjänstebilar i sin flotta, varav 200 i Sverige. Beslutet att successivt byta dessa mot laddhybrider, som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer – vilket är långt under den traditionella fossilbränslebilen, har vuxit fram under längre tid.

"Utrullningen här i Sverige har börjat och snart pryder cirka 70 av våra VW Passat GTE/Hybrid de svenska vägarna", fortsätter Fredrik. "Vi räknar med att inom tre till fyra år ha genomfört detta byte i Sverige, och självklart gäller detta Lindabs samtliga marknader. Det gäller dock att ha lite tålamod och respekt för denna process, eftersom regelverket för både företag och nyttjare skiljer sig rejält olika europeiska länder emellan."

Volkswagen har visat stort intresse av att tillsammans med Lindab arbeta för en kommersiellt ömsesidigt bra lösning. Det har resulterat i ett upplägg som visar företagets aktiva val att stödja ett hållbart samhälle. Också andra tillverkare har visat tydligt intresse av att delta i denna spännande utveckling.

Föregångstänkande på rätt väg

Lindabs nya laddhybridsatsning har gett positivt eko i både radio och rikspress, och inte oväntat mötts av applåder internt. "Att vi tar detta steg mot ett miljövänligt tänk, och ser till helheten, också när det gäller våra tjänstebilar, tycker jag har ett viktigt signalvärde", säger Bengt Andersson, produkt- och marknadsdirektör på Lindab och en av de första som nu kör sin laddhybrid. "En rent personlig betraktelse är att det är en både speciell och trevlig känsla att färdas i sin bil i vetskap om att man gör det med ytterst blygsam miljöpåverkan. Tyst, trivsamt och hållbart!"

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa med lösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande. I norra Europa har Lindab även ett omfattande erbjudande av tak, fasader och takavvattning.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 anställda, varav cirka 1 100 i Sverige. Norden stod för 53 procent av den totala försäljningen, Västeuropa för 34 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Läs mer på www.lindab.se.