Stor tak- och fasadleverans till LKAB från Lindab

Stor tak- och fasadleverans till LKAB från Lindab

I Luleå står LKAB:s nya anläggning för malning och lagring av bentonit färdig i sin härligt blåa färg. Bentonit är en betydelsefull beståndsdel i gruvornas pelletsproduktion och med den nya anläggningen ökar LKAB:s leveranskapacitet till nya och befintliga gruvor inom koncernen.

Anläggningen består av ett rågodslager, en malningslinje, två färdigproduktsilos och en utlastningsstation för färdigmald bentonit till järnvägsvagn eller lastbil.

För uppförandet av anläggningens tre byggnader har lokala stålbyggnadsföretaget HBES svarat. ”Vi har levererat och monterat stålstomme, prefab betong, samt beklädnad till tak och fasader”, berättar VD och ägaren Henrik Björklund, ”där har vi valt att använda högprofil och sandwichpanel från Lindab för merparten av byggnaderna.”

På lagerhallens tak ligger nu 12 300 kvadratmeter Lindab LTP 115 högprofil och på kvarnhallens tak 1 250 kvadratmeter Lindab LHP 130 högprofil. Kvarnhallen har fasader bestående av speciallackad Lindab Sandwichpanel, totalt 3 450 kvadratmeter.

”Egenskaperna, formstabiliteten och kvaliteten på Lindabs produkter är mycket bra”, säger Henrik Björklund vidare. ”Dessutom är det alltid rätt grejor med vid leveranserna i form av färdiga kit, vilket gör vår logistik så mycket bättre. Att Lindab också gett oss mycket god teknisk support under hela resan har varit mycket betydelsefullt för detta vårt största och mest prestigefyllda projekt hittills. Att ta fram all panel i den LKAB-kulör som krävdes, var heller inget problem för Lindab.”

Jonas Granberg

Projektsäljare 0702 15 79 74