Från vänster Nicklas Friberg, Lindab Innovation Hub och till höger Knut Nordahl, EnergiSystem Tellus AB.

Vinnare av Lindabs Innovationspris 2022

EnergiSystem Tellus AB är vinnare av Lindabs innovationspris 2022. Priset delas ut till ett företag, individ eller organisation som kan visa på en innovativ och hållbar produkt eller tjänst, med kommersiell och/eller samhällsekonomisk potential som kan omsättas i praktiken. Prissumman är på 30.000 kronor.

EnergiSystem Tellus system används vid nybyggnation för att kraftigt minska energiåtgången. Systemet absorberar förnyelsebar energi ur atmosfären genom att kyla vattenångan till iskristaller. Denna konstruktion är effektivare än andra luft‐vatten värmepumpar. Det miljövänliga köldmediet tar med sig energin in i byggnaden via rör under marken. Dessa rör fungerar automatiskt som jordvärme när det blir kallt ute.

Nicklas Friberg, ansvarig för Lindab Innovation Hub, delade ut priset under en ceremoni på Näringslivsfesten i Båstad. ”Effektiva energisystem är enormt viktiga för att vi skall ha möjlighet att utveckla vårt samhälle på ett hållbart sätt. Årets vinnare har tagit en gammal beprövad teknik och vidareutvecklat den till ett modernt system som skapar en bra inomhusmiljö, med bevisat mycket låg energiåtgång, lång hållbarhet och minimalt underhåll. Dessutom är det beprövat under många år, på många tusen kvadratmeter med nöjda kunder”, säger Nicklas.