Arkivbild från Stormen Alfrida. Foto: Linde energi.

Aprilvädret skapade oreda i elnätet: ”Plockepinn i skogarna”

Under torsdagsdygnet stormade det rejält med regn, snö, hagel och hårda vindbyar om vartannat. Det klassiska aprilvädret skapade stora störningar längs hela Linde energis elnät och ledde till att flertalet kunder var strömlösa delar av dagen och natten. De svåra väderförhållandena gjorde arbetsinsatsen extra svår, främst ur säkerhetssynpunkt.

- De hårda vindbyarna lyckades med det mesta från att ha av en högspänningslina, till att knäcka elstolpar och välta träd. När vi skulle ta bort ett träd, föll flera andra precis i närheten. Det var stundtals rena plockepinn i skogarna, säger Ola Andersson, enhetschef Anläggning på Linde energi.

De ytterst besvärliga väderförhållandena gjorde arbetsinsatsen stundtals svår och riskfylld.

- Vi har beredskap dygnet runt, året runt och gör alltid vårt yttersta för att våra kunder ska få strömmen tillbaka så fort som möjligt. Men vi måste sätta vår personals säkerhet och arbetsmiljö i första rummet. Alla ska komma hem oskadda från jobbet, framhåller Ola Andersson.

- Flera gånger under gårdagens stormbyar fick vi backa tillbaka för att inte utsätta någon för onödiga risker. Därför hoppas vi att det finns en förståelse bland våra kunder att det ibland tar lite längre tid än normalt innan problemet är åtgärdat och strömmen kommer tillbaka, hälsar Ola Andersson avslutande.

En extra stor utmaning under gårdagen var att många fel rapporterades in samtidigt och att dessa var spridda längs hela Linde energis elnät, från norr till söder.

- Vi har just nu och har sedan igår haft fullt manskap ute i skogarna, som arbetar febrilt med att bland annat få undan träd som fallit på ledningar. Vi fortsätter i helgen, i syfte att laga och åtgärda fel, röja för framtiden och säkerställa att vi kan undvika fler avbrott, hälsar Joakim Johansson, affärsområdeschef El på Linde energi.

Fredag eftermiddag har Linde energi inga kända strömavbrott och alla kunder ska ha fått tillbaka strömmen.