Prisvärda och utsläppsfria: Lätta eltruckar med Linde drivteknik för asiatiska megastäder

Med över 23 miljoner invånare, rankas Seoul storstadsregion på fjärde plats bland de tio mest tätbefolkade områdena i världen. Förutom den sydkoreanska huvudstaden, finns sex av de största tätorterna i Asien, inklusive Jakarta, Mumbai och Shanghai. Otaliga lätta lastbilar och minibussar är ute på gatorna i dessa städer, med leveranser till butiker och företag. Där finns således stor potential att spara CO2-utsläpp genom elektromobilitet.
Av den anledningen har den Seoul - baserade elektroniktillverkaren Kraft Plaza Co Ltd byggt elbilar sedan 2010 och kan nu erbjuda en batteridriven lätt lastbil som har kallats "Peace" från och med i år. Drivtekniken kommer från truckar från Linde Material Handling - ett Linde eco-Kit M med 28 kW toppeffekt. Lastbilen, som väger endast 550 kg, får därmed en acceleration på upp till 105 km/h.

Det första provade fordonet, som är klart för volymproduktion, har fått tillstånd att användas i trafik i Sydkorea.  Landets regering stödjer elektromobilitet genom en generös finansieringsmodell. Den innebär att inköpspriset av mini lastbilen kommer att ligga under 10.000 € för lokala myndigheter och privata företag. På sikt planerar företaget att erbjuda "Peace" för transporter på företag och för användning på flygplatser i Europa.

Den lilla elektriska lastbilen är baserad på GM Labo, som tillverkas i Sydkorea och eftermonteras av Power Plaza. Batteriet och det elektroniska system som har tagits fram av företaget är installerat under sätena och i bagageutrymmet. Batteriets kapacitet sträcker sig till en körsträcka på 150 km. Motorn är anpassad till fordonets ursprungliga transmission. "Den robusta och i stort sett
underhållsfria drivtekniken från våra truckar är idealisk för fordon som Power Plazas Peace", säger Maik Manthey , vice VD för New Business & Products på Linde Material Handling. "Därför är vi glada att Power Plaza förlitar sig på oss som partner.  Marknadspotentialen för ”Peace” enbart på
hemmamarknaden öppnar upp stora möjligheter för att skaffa oss ett fotfäste i Asien med vårt erbjudande. "

Under rubriken "eMotion, samlar Linde Material Handling sin expertis inom elektrisk driv-och styrteknik samt utvecklar nya intelligenta systemlösningar för elektrisk drift. För elektrifiering av fordon erbjuder företaget färdigbyggda driv kit bestående av en elmotor, kontrollsystem, omvandlare, kraftmodul och mjukvara som kan anpassas individuellt till fordonet i fråga. Att dessa komponenter kommer
från serieproduktion av elektriska truckar innebär att Linde eco-Kit möjliggör kostnadseffektiv elektromobilitet inom många tillämpningsområden. De finns i tre varianter S, M och har maximal effekt på mellan 16 och 50 kW.

Video och bilder finns på www.linde-mh-emotion.com

För ytterligare information kontakta:
Karl Johan Lindahl
kj.lindah.@linde-mh.se

Linde Material Handling, ett bolag inom KION GROUP AG, är en av de ledande globala tillverkarna av truckar och lagerteknik, och är marknadsledande i Europa. Företaget erbjuder också sin expertis efter många år av utveckling och produktion av elektriska drivsystem till externa kunder för olika användningsområden. Som ett företag som verkar på en internationell marknad, upprätthåller Linde Material Handling tillverknings- och monteringsanläggningar i alla viktiga regioner runt om i världen, samt ett globalt försäljnings- och servicenätverk med representanter i mer än 100 länder. Under räkenskapsåret 2012, hade Linde Material Handling ca 13 100 anställda och omsatte 3,132 miljarder Euro.