AGA storsatsar i Baltikum

AGA investerar 20 miljoner euro i en ny gasproduktionsanläggning i den fria ekonomiska zonen Kėdainiai i Litauen. Anläggningen ska producera syre och kväve för den baltiska marknaden och kommer att tas i drift år 2020.

Den nya produktionsanläggningen för luftgaser är ett led i AGAs satsning i Baltikum och kommer stödja den ständigt ökande efterfrågan på industrigaser både hos befintliga och nya kunder i området.

- Vi vill stödja den dynamiska utvecklingen av industriella gasapplikationer i Baltikum samt våra kunders investeringar i olika segment som laserskärning, elektronik- och livsmedelsproduktion, säger Dalius Klyvis, affärsutvecklingschef för AGA i Baltikum.

Anläggningen i Kėdainiai, som är AGA:s andra luftseparationsenhet (ASU) i Baltikum, kommer innebära en mycket hög tillförlitlighet när det gäller leveranser och produkttillgång. Den centrala lokaliseringen av anläggningen bidrar också till minskade transportavstånd för kunderna, vilket i sin tur ger en minskad miljöpåverkan.

- Den här investeringen stöder vår strategi och positionerar oss som ledande gasbolag på flera sätt. Vi har under många år arbetat med våra kunder för att förbättra vår produktivitet, säkerhet och kvalitet samt att hitta nya innovativa användningsområden för våra gaser. AGA och Linde tror på en hållbar tillväxt i Baltikum och har därför beslutat att investera i området., säger Johanna Ylikoski, försäljnings- och marknadschef för AGA i Baltikum.

Linde Engineering kommer att bygga den högautomatiserade anläggningen som ska drivas i enlighet med senaste säkerhetsstandarder på marknaden.

För mer information, kontakta:

Dalius Klyvis, affärsutvecklingschef för AGA i Baltikum.
Tfn: +370 687 96185 eller e-post: dalius.klyvis@linde.com

Johanna Ylikoski, försäljnings- och marknadschef för AGA i Baltikum