Pressmeddelande -

AGA storsatsar i finska Riihimäki – nyinvigde världens modernaste fyllningsanläggning för gasflaskor

Igår nyinvigde AGA Finlands största fyllningsanläggning för gasflaskor i Riihimäki. Den uppgraderade anläggningen är världens första helautomatiska fyllningsanläggning där den nyaste robottekniken kontrollerar alla olika skeden i hantering och påfyllning av gas. Investeringen i Riihimäki-anläggningen uppgår till 8,5 miljoner euro.

När fyllningsanläggningen i Riihimäki stod klar år 1995 var den världens modernaste och den behåller i och med uppgraderingen sin internationella ledarplats. Anläggningen i Riihimäki förser AGAs kunder med bland annat syre, kväve, argon, väte, koldioxid samt medicin- och specialgaser. Dessutom framställs drygt 200 specialanpassade gasblandningar vid anläggningen, vilket möjliggörs tack vare det automatiska styrsystemet.

- Vi på AGA är stolta och glada över att vi i och med uppgraderingen av anläggningen i Riihimäki kan fortsätta erbjuda våra kunder en smidig, säker och omfattande service, säger Johan G Pettersson, produktionschef för AGAs verksamhet i norra Europa. Vi har funnits med i den finländska vardagen i ett sekel och vårt mål är att vara den bästa och mest kunniga gasleverantören även de kommande hundra åren.

Förutom de 8,5 miljoner euro som AGA har satsat på fyllningsanläggningen i Riihimäki, så har företaget under de senaste åren investerat totalt 140 miljoner euro i anläggningarna i Borgå, Harjavalta, Imatra, Raumo och Äänekoski.

- Dessa historiskt stora investeringar visar att AGA och vårt tyska moderbolag Linde Group har en stark framtidstro på den finländska industrin, säger Johan G Pettersson.

Under de kommande åren kommer moderbolaget Linde Group att förnya och standardisera verksamhetsmodellen för sina industrigasanläggningar.

- Fyllningsanläggningen i Riihimäki är den första vi förverkligar av detta slag och konceptet kommer att fungera som modell på andra håll i världen, säger Johan G Pettersson.

För mer information, kontakta:

Johan G Pettersson, Head of Operations, Regional Business Unit Northern Europe Linde group Tfn: 070-575 30 60 eller e-post: johan.pettersson@se.aga.com

• Energi

AGA tillverkar och marknadsför industrigaser och specialgaser för olika ändamål. I samarbete med kunderna, utvecklar vi totallösningar som omfattar gaser, kunskap om processer, gasutrustning och service. Med avancerad gasteknik gör vi det möjligt för kunderna att öka lönsamheten, säkerheten och kvaliteten samtidigt som miljön skyddas. AGA tillverkar och tillhandahåller medicinska gaser, service, tjänster och sjukvård under namnet Linde Healthcare. AGA i Sverige ingår i Linde Group Regional Business Unit Northern Europe där även övriga nordiska länder och Baltikum ingår. Linde Group är ett världsledande gas- och teknikbolag med cirka 60 000 anställda i omkring 100 länder. Läs mer på www.aga.se och www.linde.com

Magnus Backteman

Presskontakt Head of Communications Sverige +46765129136