Brandsläckaren Firemill får nytt internationellt designpris

Idag presenterades vinnarna i den internationella designtävlingen German Design Award 2019 – och guldvinnare i kategorin ”Excellent Product Design – Household” blev brandsläckaren Firemill. 1 German Design Award har funnits sedan 2012 och i år hade mer än 5 400 objekt skickats in till tävlingen – där en jury bestående av 46 designexperter korade vinnare inom olika designdiscipliner. Firemill är en ny typ av brandsläckare avsedd för mindre bränder – och den är ett komplement till den vanliga brandsläckaren-/ pulversläckaren.

- Det känns hedrande att vi ännu en gång får motta ett fint internationellt designpris för vår brandsläckare Firemill. Vi har tidigare i år haft glädjen att motta både iF Design Award och Red Dot Design Award - och vi är självfallet mycket glada för att Firemill uppfyllde kriterierna i kategorin Excellent Product Design – Household och vann guld i German Design Award 2019, säger Martin Westberg, VD på Inventi Vidi AB som är företaget bakom brandsläckaren Firemill.

Brandsläckaren Firemill kan användas vid mindre bränder och är ett komplement till pulversläckaren. Den ersätter inte pulversläckaren. Firemill är designad för att stå framme i köket och finnas nära till hands om olyckan är framme och den är både enkel att använda och att öva med. På Firemill finns det inga sprintar eller komplicerade mekanismer som måste tas bort för att släckaren ska fungera – det är bara att sikta och vrida.

Firemill drivs med en likadan koldioxidpatron som den man använder i kolsyremaskiner för att tillverka kolsyrat vatten. En fördel med koldioxid som släckmedel är att det fungerar på bränder i gas- och elapparater och det är dessutom helt rent och förstör varken mat eller inredning.

AGA säljer och har de exklusiva distributionsrättigheterna för Firemill i Sverige, övriga Norden och Baltikum.

Fakta om Inventi Vidi
Inventi Vidi drivs av bröderna Andreas och Martin Westberg. Inventi Vidi grundades 2016 och utvecklar brandsläckningsprodukter. Företaget stödjer - via samarbetspartnern Addtruly - organisationen International Foundation for Crime Prevention and Victim Care (PCVC) och deras projekt Vidiyal som syftar till att vårda och rehabilitera brännskadade kvinnor i Chennai, Indien.

Mer information om återförsäljare av Firemill finns på:

För mer information, kontakta:
Martin Westberg, VD, Inventi Vidi AB
Tfn: 070-766 10 44, e-post: martin@firemill.se

Martin Allerby, Regional affärsområdeschef för Sparkling Water, AGA Gas AB
Tfn: 076-724 66 53, e-post: martin.allerby@se.aga.com

Susanne E Andersson, Informationschef, AGA Gas AB
Tfn: 076-720 09 17, e-post: susanne.e.andersson@se.aga.com

Källa:
1. https://www.german-design-award.com/en/the-winners/gallery/detail/22115-firemill.html

• Gastronomi

• brandsläckaren firemill