Ta ostbrickan till nya höjder, med finaste mörk choklad från Lindt Excellence

Ta ostbrickan till nya höjder, med finaste mörk choklad från Lindt Excellence

Ost och choklad är ingen självklar kombination, men ger dig en alldeles unik upplevelse. Intresset för nya smakkombinationer och fina råvaror ökar hela tiden. Därför vill vi på Lindt tipsa om kombinationer som kan ta dina ostkvällar till nya höjder. Lindt Excellence erbjuder en kombination av de rikaste aromerna och den bästa kakaon i ett tunt mästerverk och är därför ett perfekt alternativ att komplettera olika ostar med. Vill du testa på en smakkombination som är oslagbar gäller det att hitta rätt ost och framförallt rätt choklad. Ostens salta smak smälter samman med sötman och fylligheten från chokladen. Är denna smakupplevelse helt ny för dig eller är du sugen på att hitta nya favoriter kan vi hjälpa dig på vägen. Nedan finner du fyra exempel på hur du kan kombinera Lindt Excellence med ost.

Fruktig choklad är ett utmärkt val att matcha med ostar och därför är Excellence Fikon ett perfekt alternativ. Chokladen är en mörk, len choklad som kompletteras med bitar av fikon och krispigt kex. Denna chokladkräver en kraftfull kompis, osten Roquefort (grönmögelost). Roquefort är till en början mild och söt, sedan flyttas smaken till en fin, kraftfullt och salt finish. Varken Fikon eller Roquefort dominerar den andra - både osten och chokladen håller sin styrka i perfekt harmoni!

En annan fruktig choklad är Lindt Excellence Intense Pear som är en blandning av utsökt mörk choklad och päron som fulländas med tunna skivor av rostad mandel. Denna choklad passar utmärkt med brieost. Brie är en fransk vitmögelost som är väldigt uppskattad av oss svenskar. Dess mjuka och milda smak passar perfekt till favoriten Excellence Intense Pear. Den mjuka osten framhäver päronsmaken på ett fräscht och smakfullt sätt. Bjud på denna oslagbara kombination när du vill imponera på gästerna!

Det går såklart superbra att kombinera ost med choklad som inte är lika fruktig. Här har vi två mycket utmärka alternativ, nämligen Excellence 70 % och Excellence Seasalt.

Beaufort d'Été är en fantastisk alpost från Haute-Savoie-regionen i Frankrike. Den passar perfekt med vår rika mörka choklad med en rund smak som smälter på tungan. Testa denna ost med vår storsäljare Excellence 70 % och upplev en smaksensation för finsmakare.

Testa att kombinera Sveriges bäst säljande chokladkaka Excellence Seasalt med en chevréost. Upplev finaste mörk choklad av högsta kvalitet kombinerat med Chévre (en getmjölkost som är både syrlig och mjuk i sin konsistens). Du får en salt, söt, krämig och magisk upplevelse.