LINK Mobility Group deltar i Googles Early Access Program för RCS-meddelanden

LINK Mobility Group ASA (LINK), en ledande leverantör av mobila meddelanden och lösningar i Europa, har valts ut för att vara en del av programmet Early Access från Google för RCS-meddelanden för företag. RCS-meddelanden använder RCS (Rich Communication Services) för att uppgradera företags-SMS med fler media, interaktivitet, varumärkeskännedom och bättre analys. Med hjälp av RCS kan företag engagera mobilanvändare på nya sätt med mer användbara och dynamiska meddelanden.

Den senaste digitala revolutionen var mobil. Det gjorde information tillgänglig när som helst och var som helst, och det förändrade det digitala landskapet, användarbeteendet samt kunders förväntningar på global nivå. Nästa stora skiftet kommer att bli konversationsgränssnittet. Nya funktioner i världens mest använda inkorg förstärker möjligheten för företag att kommunicera med sina kunder och det är ett viktigt steg i rätt riktning.

Miljoner företag är redan beroende av SMS för att kommunicera med kunder, men kanalen har vissa begränsningar i förhållande till brett innehåll. Lanseringen av RCS kommer att förbättra användarupplevelsen och engagemanget för alla Android-användare.

LINK tillhandahåller redan sina kunder mobilmeddelanden, och kan med erbjudandet av RCS ge ännu större upplevelse och interaktiv funktionalitet. Upplevelsen för mottagaren blir starkare genom varumärkes-, video-, bilder-, GIF- och åtgärdsknappar, vilket underlättar för företag att kommunicera mer effektivt med sina kunder via mobilen.

LINK anser att majoriteten av nuvarande tjänster som konsumenter använder i både webbläsare och i appar kan göras i meddelandekanalen. Ett flygbolag kan hantera bokning, en återförsäljare kan inspirera och driva försäljning och en bank kan hantera finansiella tjänster med kunder - allt i mobilmeddelandekanalen.

LINK kommer att bjuda in fem av sina företagskunder till att delta i Early Access-programmet. Tillsammans med Google kommer vi att arbeta nära ihop för att utveckla den bästa användarupplevelsen. Baserat på denna erfarenhet kommer LINK att erbjuda denna ytterligare funktionalitet och berikning till alla våra kunder på alla våra marknader.

– Vi vill tillhandahålla den bästa mobila användarupplevelsen för våra kunder. För oss handlar det om rätt mix av tjänster, innehåll och teknik. Vi ser fram emot att lansera nya funktioner i meddelandekanalen för våra Android-användare, tillsammans med LINK Mobility, Telenor och Google, säger Hilde Hjelle, Corporate Mobile Messaging Manager för den i särklass största banken i Norge, DNB BANK ASA.

– LINK Mobility strävar alltid efter att ligga i framkant på ny teknik och att driva innovation inom mobilmeddelanden- och lösningsområdet. Vårt erfarna team älskar att skapa en toppmodern användarupplevelse. Med den här strategin kommer LINK att ligga i framkant för att upptäcka nya trender, vilket ger de bästa mobilmeddelandena och erfarenheter till våra företagskunder, säger Søren Aarslev Sundahl, vice vd för mobilmeddelanden och innovation i LINK Mobility Group.

– RCS kommer utan tvekan att vara en stark kanal inom mobilmeddelanden i framtiden, vilket kommer möjliggöra för våra företagskunder att kommunicera med sina kunder på en ännu mer avancerad nivå än idag. Vi kommer alltid att ligga ett steg före och se till att våra företagskunder kommer att kunna dra nytta av all ny innovation inom mobilmeddelanden. Vi tror starkt på att RCS-lösningen inom meddelanden är en innovation som kommer att vara till stor nytta för våra kunder och vi kommer så snart som vi har slutfört pilotfasen tillsammans med Google och fem av våra kunder att erbjuda denna berikning till alla våra kunder. LINK driver innovation inom mobilmeddelanden och att vara en utvald global partner till Google påvisar vår strategi, säger Arild Hustad, vd LINK Mobility.

För ytterligare information kontakta:

Arild Hustad
CEO, LINK Mobility Group ASA