Gå direkt till innehåll
Borgafjellets skola består till stor del av massivträ, invändigt såväl som utvändigt. Foto: Hundven-Clements

Ett föregångsexempel på inomhusklimat

Borgafjellets skola slog nyligen upp dörrarna till en byggnad med det mest hälsosamma inomhusklimatet genom tiderna – genom en kombination av massivträ på alla ytor och hybridventilation. LINK Arkitektur har varit rådgivare för planuppdraget, landskapsarkitektur, byggnadsfysik och arkitektur.

LINK Arkitektur har, tillsammans med beställaren, lett projektet hela vägen från start till mål; en process som har krävt ett tätt samarbete och specifik kunskap inom både massivträ och hybridventilation. Därför sattes ett tvärfackligt team samman för att få ut det allra bästa i alla led inom projektet. Målet med projektet var tydligt – en framtidsorienterad skola med ett unikt inomhusklimat. Med fokus på hållbarhet, klimatavtryck, hållbarhet och inomhusklimat skapade projektgruppen en skola för många generationer framöver.

Massivträ och hybridventilation

Skolan består till stor del av massivträ, som bidrar till en betydande reduktion av klimatavtrycket och ger en stabil luftfuktighet inomhus. Ytterväggar, innerväggar, våningsavskiljare, tak, trappor, räcken och bärande innerväggar är i massivträ. Även icke-bärande innerväggar är klädda i massivträ. Skolan har dessutom hybridventilation, vilket kombinerar mekanisk och naturlig lufttillförsel. Metoden innebär att friskluft släpps in genom automatiskt styrda fönster, luftkvaliteten förbättras och temperaturen regleras effektivt. Detta är den enda skolan i Norge som kan uppvisa en kombination av massivträ på alla ytor och hybridventilation.

En byggnad för framtiden

Skolan ligger i Os, söder om Bergen, och kommer att husera 420 elever. Här finns en trygg och varierad utomhusmiljö samt 500 m2aktivitetsytor under tak. Hela utomhusanläggningen bidrar till närområdet och attraherar besökare även från andra områden. Byggnaden är enkel att underhålla, bland annat genom yttre beklädnad av en hög andel kärnvirke. Skolan har också solceller på taket och lokala energibrunnar. I samverkan med hybridventilation, reducerar detta energianvändning och minskar klimatavtrycket på driften.

– Det här är en skola som både elever, personal och boende i närområdet kan vara stolta över. Det är glädjande att se att våra beställare ser värdet i skolans inomhusklimat och vågar sätta höga hållbarhetsambitioner, säger Sofia Lilja, skolarkitekt på LINK Arkitektur.

Ämnen

LINK Arkitektur är ett av de fem största arkitektföretagen i Skandinavien. Våra 500 medarbetare är lokaliserade på 15 orter i Skandinavien och vi har en unik spetskompetens som spänner över arkitekturens alla områden – från omfattande stadsutvecklingsprojekt till produktdesign. Med hållbarhet väl förankrat i vårt DNA och med hög innovationstakt ska arkitekturen utgöra premisserna för vad en bra plats ska vara – idag och imorgon. Vi kallar det hållbar samhällsarkitektur.

Sofia Lilja

Ansvarig skolarkitektur +46 70 586 89 15

Vi skapar rum för bättre liv

LINK Arkitektur är ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Våra tjänster omfattar alla områden inom arkitektur, inredningsarkitektur, landskap och urbanism. Vår ambition är att skapa arkitektur av hög kvalitet med en optimal balans mellan höga miljöambitioner, ekonomisk lönsamhet och social hållbarhet. På LINK Arkitektur vågar vi tänka stort och begränsar oss inte av till synes omöjliga uppgifter. För oss handlar det inte bara om arkitektur. Det handlar om att skapa rum för bättre liv.

Virkesvägen 2
12030 Stockholm