Gå direkt till innehåll
Petra Svensson Gleisner och Karin Hammarskiöld från LINK Arkitektur samt Ulrica Berglöf Lilja på Upplands-Bro kommun belyser vikten av ljus och lekfullhet för placemaking under vinterhalvåret. Foto: Jimmy Flink

Pressmeddelande -

Upplands-Bro & LINK Arkitektur utvecklar attraktivt vinterrum med stöd från Vinnova

Vinnova har tilldelat Upplands-Bro kommun och LINK Arkitektur medel för projektet Vinterrum som ska ta fram en handbok för levande mötesplatser utomhus vintertid. Projektet är en del av utlysningen Framtidens attraktiva livsmiljöer, som vill tillvarata de nya positiva beteenden som pandemin har gett upphov till.

Handboken kommer att utvecklas parallellt med en plats i Bros natur. I full skala testas metoder, processer, utformning och aktivering som lockar till utomhusvistelse på vintern. Slutsatserna kondenseras sedan ner i handboken.

Vinterrum bygger vidare på utvecklingsprojekt Placemaking in the Nordics, där LINK Arkitektur var en av initiativtagarna. Projektet syftade till att anpassa placemaking till nordiska förhållanden – någonting som nu appliceras i ett konkret projekt i Jordbro centrum. Arkitekterna tar med sig denna erfarenhet in i Vinterrum, som har beviljats 2,9 miljoner kronor. Av 50 sökande beviljades 11 projekt medel.

– Vi är stolta att ha tilldelats medel från Vinnova. Vi behöver fler härliga mötesplatser, särskilt på vintern. Det är viktigt att platserna tilltalar många olika människor. Vi tror att kultur och lekfullhet kan engagera fler invånare än de vanliga vintersportarna. Vi vet sedan tidigare att LINK Arkitektur är duktiga på att skapa levande miljöer och ser fram emot att samarbeta, säger Ulrica Berglöf Lilja, projektkoordinator för Omdaning Bro.

Pandemin har minskat vårt sociala utbyte och behovet av fler mötesplatser utomhus är påtagligt. Att mötas utomhus under de mörka årstiderna ställer högre och andra krav, än under sommarhalvåret. Upplands-Bro kommun och LINK Arkitektur kommer därför att aktivera en plats för nya möjligheter för utevistelse under vinterhalvåret, som invånare i flera bostadsområden har tillgång till. Oavsett ålder, socioekonomisk status och kulturella referensramar kopplade till natur och rekreation ska platsen inbjuda till nya sociala sammanhang.

Samverkan med lokalsamhället ger bäst förutsättningar för att skapa en uppskattad plats. Invånare från målgrupperna bjuds in att i workshops drömma fram visioner för härliga vinterplatser.

– Resultaten från workshoparna blir en viktig grund för platsens utformning. Vi kommer att experimentera fram den nya platsen genom att arbeta med tillfälliga installationer som vi utvärderar och förbättrar under projektets gång. De som använder platsen får testa den och hjälpa oss att se vad som fungerar och vad som behöver bli bättre. Det här är ett roligt sätt att arbeta där invånarnas användning av platsen ger konkret input till designprocessen, säger Petra Svensson Gleisner, ansvarig arkitekt och affärsutvecklingschef på LINK Arkitektur.

Ämnen

LINK Arkitektur är ett av de fem största arkitektföretagen i Skandinavien. Våra 500 medarbetare är lokaliserade på 15 orter i Skandinavien och vi har en unik spetskompetens som spänner över arkitekturens alla områden – från omfattande stadsutvecklingsprojekt till produktdesign. Med hållbarhet väl förankrat i vårt DNA och med hög innovationstakt ska arkitekturen utgöra premisserna för vad en bra plats ska vara – idag och imorgon. Vi kallar det hållbar samhällsarkitektur.

Sandra Antonsson

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 669 77 74

Vi skapar rum för bättre liv

LINK Arkitektur är ett av Skandinaviens största arkitektkontor med 500 medarbetare på 15 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Våra tjänster omfattar alla områden inom arkitektur, inredningsarkitektur, landskap och urbanism. Vår ambition är att skapa arkitektur av hög kvalitet med en optimal balans mellan höga miljöambitioner, ekonomisk lönsamhet och social hållbarhet. På LINK Arkitektur vågar vi tänka stort och begränsar oss inte av till synes omöjliga uppgifter. För oss handlar det inte bara om arkitektur. Det handlar om att skapa rum för bättre liv.

Virkesvägen 2
12030 Stockholm