Pressinbjudan: Ungersk delegation på besök i Linköping

Den 30 januari får Linköping besök av en ungersk delegation. Besöket är initierat av handelsminister Ewa Björling (deltar ej i Linköping). Efter besöket fortsätter delegationen till Stockholm, bl a till Vinnova och KTH. Besöket i Linköping handlar har temat ”Från innovation till företag” och samverkan mellan Linköping och Ungern.

Bland annat tas följande ämnen upp under besöket i Linköping:

• Strategier för innovationer
  • Samverkan universitet-näringsliv-kommun för att stimulera innovationer, uppbyggnad av inkubatorsverksamhet, start-ups, nya småföretag mm.
  • Diskussion om fortsatt samarbete Ungern-Linköping

Linköpings kommun är värd för besöket och delegationen hälsas välkommen av borgmästare Ann-Cathrine Hjerdt (M). Delegationen kommer att träffa företrädare för Linköpings näringslivsbolag Nulink, Universitetsholding, företagsinkubatorn Lead och Mjärdevi Science Park, samt representanter för Linköpings näringsliv.

Kl 12:00-12:50, på creActive, Mjärdevi, kommer det möjlighet finnas att intervjua Professor Zoltan Cséfalvay, Minister of State, Ministry for National Economy. (Motsvarar ungefär statssekreterare.)

Andra deltagare: Mr. László Korányi, Acting President of National Innovation Office Mr. Ádám Szigeti, Chef of the Cabinet of Professor Zoltán Cséfalvay Mr. Zoltán Horváth, Dekan of ELTE University, Budapest HE Lilla Makkay, Ambassador of Hungary to the Kingdom of Sweden Mr. Miklos Csuhay, Commercial counsellor, Embassy of Hungary in Stockholm

För ytterligare frågor, kontakta Erik Nellmark, marknadsansvarig Nulink. erik.nellmark@nulink.se 013-336613

• high tech
  • innovationsarbete