Insamling av minnen från Folkets park

Under nästa år flyttar Friluftsmuseet Gamla Linköping Folkets parkteatern till museiområdet. I samband med flytten gör friluftsmuseet en insamling för att ta vara på minnen från Folkets parktiden. Teatern ska placeras där den nuvarande friluftsteatern ligger.

Folkets park invigdes 1921 och har genom åren utgjort en betydelsefull del av Linköpings kulturliv. Tidigare fanns det folkparker och Folkets hus i hela Sverige, men de försvinner nu i snabb takt.

För att ta tillvara en del av folkrörelsernas kulturarv ska Friluftsmuseet Gamla Linköping skapa en folkparksmiljö med sommarteatern i centrum. Historien om Folkets park i Linköping ska berättas i en utomhusutställning i det nya folkparksområdet.

– Vi vill ge Linköpingsborna en chans att berätta om sina minnen från Folkets park, stort som smått säger Hanna Wihlborg, projektledare för minnesinsamlingen. Vår ambition är att visa delar av det insamlade materialet i utställningsform i samband med flytten och bygget av Folkets parkteatern. Det vi söker är berättelser, upplevelser, bilder, filmer, planscher, biljetter med mera. Alla minnen som lämnas in ska givetvis bevaras för eftervärlden.

Den som vill bidra till minnesutställningen kan mejla till folketspark@linkoping.se.

– Vi är också intresserade av detaljbeskrivningar och fotografier av hur det har sett ut inne och ute kring Folkets parkteatern, eftersom det finns vissa luckor i kunskapen om hur det har sett ut, säger byggnadsantikvarie Johan Högquist som arbetar med flyttprojektet.

Det finns också en liten utställning om projektet. Den öppnade 16 november och pågår till och med 16 februari 2014 i HÖRnAN i Curmanska magasinet.

Kontaktperson: Hanna Wihlborg, 013-26 33 42,
folketspark@linkoping.se