Nu blir Ingenjörsdagen och Stora Ingenjörspriset ännu större

Under 2022 arrangeras Ingenjörsdagen, Sveriges officiella dag för ingenjörer, vid fyra tillfällen över hela landet. Syftet är att hylla alla ingenjörer. ”Det är våra ingenjörers innovationskraft, kreativitet och hårda arbete som ligger till grund för Sveriges konkurrenskraft i världen,” säger Linus Persson, grundare av Linti Group och en av initiativtagarna till konceptet.

I april 2021 gick den allra första Ingenjörsdagen av stapeln, i digital form. Under 2022 växlar vi upp och arrangerar fyra fysiska Ingenjörsdagar i olika delar av landet, som bjuder på inspiration, kunskap och nätverkande. Startskottet går i Stockholm, den 18 maj.

I höst arrangeras Ingenjörsdagen i Malmö, Luleå och Göteborg, där vi också avslutar året med middag och prisutdelning i november. Under kvällen delar vi ut Stora Ingenjörspriset i sex olika kategorier. Priset går till en ingenjör eller ett ingenjörsteam i varje kategori som genom sitt arbete åstadkommit tydliga resultat som gör stor skillnad för samhället, den egna verksamheten eller individer. Stora Ingenjörspriset delas ut i kategorierna Hållbarhet, Innovation, Inkludering och Ledarskap. I år delar vi också ut två nya priser – till Årets student och Årets förebild.

Nomineringsarbetet startar i februari och leds av Linti Group, tillsammans med en namnkunnig jury.

”Vi fick ett otroligt gensvar förra året och jag är glad över att vi nu har ett forum för att samla alla landets ingenjörer och samtidigt lyfta dem som verkligen åstadkommit något exceptionellt,” säger Linus Persson. ”Vi vet alla att kompetensbristen i branschen är stor, inte minst inom it, men också inom en mängd andra områden, och det är en oroande utveckling – Sverige riskerar att hamna på efterkälken. Vi är övertygade om att vi behöver ta krafttag tillsammans och vårt bidrag till lösningen är att skapa den här arenan. Vi på Linti Group vill tillsammans med våra samarbetspartners verka för att fler ska välja ingenjörsbanan och genom Ingenjörsdagen och Stora Ingenjörspriset hoppas vi att vi kan bidra till det.”

Ingenjörsdagen arrangeras tillsammans med våra huvudpartners Scania, Skanska, Vattenfall, Trafikverket, Försvarsmakten och Northvolt.

Vi samarbetar också med bland annat Innovationsföretagen och Womengineer.

För mer information:
Kristina Bexelius, presskontakt, Linti Group,