Almén & Unnegård tolkar LINUM.

Almén & Unnegård tolkar LINUM.

Höstens kuddfodralskollektion innefattar två typer av siden, råsiden som har en subtil glans och dupionsiden med en mer iögonfallande lyster, där dess yta påminner om flytande tuschmåleri. Rent tekniskt arbetar illustratör Jenny Almén, med ljus och skugga för att skapa djup. Precis så som tyger i naturmaterial sällan är helt släta eller perfekta, försöker en illustratör tämja och styra färgen, men trots det gör den oftast sina egna val.

Kuddfodralen SILK djup havsblå, DUPION bronsbrun och PIRLO senapsgul har inspirerat Almén att skapa denna målning. I bakgrunden ser vi en del av Unnegårds fotografi.

En målning går inte alltid att planera, den tar liksom sin egen väg. Ofta blir det slumpen som avgör, vilket egentligen bara gör det än mer intressant, såväl för skaparen som betraktaren. Hur färgen frigör sig och sprids, öppnar upp för filosofiska tankar och fria tolkningar, utan givna svar. En målning kan till en början planeras och styras, men det mer spontana och oreglerade kan därefter ta över och rentav äga en process.

Kuddfodralen SILK dammig rosa, DUPION mandaringul, SILK rostorange och PIRLO askrosa har inspirerat Almén att skapa denna målning. I bakgrunden ser vi Unnegårds fotografi.

Det bör finnas en viss kunskap hur färgen ter sig i vått respektive mindre vått tillstånd. Med pinnar, penslar och aktiva rörelser av pappersarket, kan färgsensationer bildas. Sällan blir man som avsändare fullärd, utan utveckling och inlärning är konstant. Experimentets riktning för en framåt. Det är en process. I den abstrakta konsten finns inga regler, utan det är skaparen som bestämmer och styr. Jenny Almén berättar att hon ofta återvänder till äldre akvarellmålningar som hon tolkar in former i och klipper ut. Hon jämför det med molnläsning, där den som ligger på rygg i gräset, själv ser formationer som kanske ingen annan ser? I kombination med linjer förstärks och tydliggör motiv, även om det abstrakta ofta lever kvar.

Kuddfodralen SILK, DUPION och PIRLO har inspirerat Almén. Här ser vi ett urval av Alméns tolkningar.

Det finns en historia i varje nytt konstverk beroende på vad som kommer upp i tanken under arbetets gång och hur jag tolkat målningarna som jag klipper ut, berättar Jenny Almén. Motiven bildas och beroende av formerna som tolkas in, skapas en historia i bilden. Det är meditativt. Tankar kommer och går. Tiden står stilla och det är bara att följa med. Varje bild blir unik på sitt sätt och det är i stunden det sker.

OM JENNY ALMÈNS TEKNIK

Jenny Almén arbetar främst med kollageteknik. Papperskollage kombinerat med linjer i tusch för att förtydliga motiv. Vid digitala illustrationer använder hon ofta scannade akvarellmålningar som färgsättning.

Jenny Almén, Illustration

Jenny Almén arbetar som illustratör och konstnär med sin bas i Stockholm. Med uppdragsgivare som bland andra Bonnier, Natur och Kultur Förlag, och Nike illustrerar hon mänskliga situationer och skapar stämningar i bild utifrån kundens önskemål. Stilen är realistisk med en enkelhet, där färgsättningen har en skandinavisk lätthet. Utöver kommersiella uppdrag finns det fria skapandet som konstnär och under årens lopp har soloutställningar så väl som i grupp varit aktuella.

www.jennyalmen.se

Jenny Unnegård, Fotograf

Jenny Unnegård är fotograf och har sin bas och fotostudio i Vaxholm. Livet i skärgården med närheten till havet ger henne inspiration i vardagen. Hennes inriktning är lifestyle, interiör och porträtt där uppdragsgivare varierar mellan reklam och redaktionella jobb. Hon föredrar att jobba med det befintliga ljuset, men har även lång erfarenhet av studiojobb och ljussättning. Nyfikenheten är hennes drivkraft som också tar henne ut i världen på olika fotouppdrag. Kunder hon jobbat med är bland andra Vingresor, Maskot Bildbyrå och Tarkett.

www.jennyunnegard.com