Familjen Bergdahl/Svenssons mysiga matsal i Häggeby.

Mitt LINUM hem.

I den här artikelserien, möter vi dem som under många år varit lojala gentemot LINUM. De som med omsorg och kärlek valt att investera i hållbara, naturliga material och som inrett sina hem med omtanke och fingertoppskänsla. I hemmen syns det liv som pågår och oavsett om det är i stan, på landet, i lägenheten eller sommarhuset, så finns vi där.

LINUM MÖTER FAMILJEN BERGDAHL/SVENSSON I HÄGGEBY.

Malin Bergdahl arbetade under många år med varumärket LINUM. Under hennes tid i arbetslaget utvecklade hon bland annat den internationella kundservicefunktionen, samlade all administration samt etablerade huvudkontor i Stockholm. Idag letar familjen nytt boende i Dalarna och en ny fas i livet är precis på väg att börja, därav säljer de sitt vackra hus i Häggeby, väster om Stockholm. Vi fick en pratstund med Malin och möjlighet att höra mer om just deras LINUM- hem.

Familjen Bergdahl/Svensson framför huset i Häggeby.

VARFÖR VÄLJER NI ATT FLYTTA UT?

Vi har beslutat oss för att flytta till Rättvik i Dalarna där Andreas, min man, har sina rötter, eftersom vi vill kunna umgås mer med familjen och även bo på ett ställe där i alla fall en av oss känner sig mer hemma. Vi längtar efter att känna tillhörighet i ett samhälle, där man träffar folk och småpratar med dem man känner i matbutiken eller på gatan. Rättvik är en ort med mycket turism där midsommar är en självklar höjdpunkt och det ser vi framemot. Vi vill hitta ett boende som ligger på landet och gärna med cykelavstånd in till restauranger och matbutiker.

BERÄTTA OM HUSET, NÄR FLYTTADE NI IN?

Vi flyttade in i oktober 2017. Huset är byggt 1922 och det är precis ett sådant hus jag alltid drömt om; vacker rödfärg med fyra kakelugnar och vedspis i köket, högt i tak och en fin veranda. Kattvindarna är perfekta för förvaring och köket supermysigt. Vi har dessutom en stor härlig trädgård med många fruktträd (perfekt då det ligger ett lokalt musteri på andra sidan åkern) och mycket plats för våra döttrar Siri och Vera att leka och busa på.

VAD ÄR DET BÄSTA MED LIVET UTANFÖR STAN?

Lugnet och den friska luften! Jag växte upp på landet några mil norr om Uppsala och hade länge saknat lantlivet efter att ha bott i Los Angeles och Stockholm under flera år. Det är underbart att inte känna stressen längre, som jag tycker all trafik och tempot i stan medför. Även om det också har sin charm är det perfekt att kunna åka dit några dagar och sedan åka hem till lugnet och tystnaden igen.

VAD HAR DU TRIVTS MED I HÄGGEBY?

Det allra bästa känner jag är vardagsrummet. Att tända en eld i den vackra kakelugnen på hösten när det börjar bli kyligare ute, är fantastiskt. Då ökar mysfaktorn ännu mer inne i huset. Det är verkligen något jag hoppas ska finnas i vårt nästa hus, annars kanske vi kan sätta in en? Utöver att huset och trädgården är väldigt trivsamma, så är läget för Häggeby väldigt bra. Uppsala och Stockholm är ungefär en timme bort med bil och sedan har vi Enköping och Västerås som också ligger bra till.

DU KÄNNER LINUM VÄL, VILKA ÄR DINA EGNA FAVORITER GENOM ÅREN?

Kollektionerna PAOLO och WEST är mina absoluta favoriter! Den fina sammeten i PAOLO och de snygga färgerna! Jag är särskilt förtjust i de fantastiska överkasten, då jag älskar tyngden i dem och att sängen ser så lyxig ut med dem på.

Linneserien WEST är en av mina favoriter tack vare det fina linnet som känns rejält och taktilt. Underbar kvalitet och även här vackra färger som passar väldigt bra in i vårt hem. Vi har dukar, servetter, gardiner och kuddfodral. Dukarna är mina favoriter, de tål att tvättas ofta och behöver inte strykas, det är bara att slå ut dem efter tvätt och sedan hänga rakt och snyggt på tvättstället.

Även gardinen INTERMEZZO måste jag säga är en favorit. Tunna, skira linnegardiner som släpper in fint ljus i vardagsrummet, väldigt snygga att kombinera med PAOLO– gardinerna i sammet för en härlig hotellkänsla.

VAD TYCKER DU ÄR LINUMS STYRKA?

LINUMS styrka är det unika skapandet av så många fina produkter, vilka spelar så väl med varandra över tid. Olika färger, material och strukturer som passar så bra ihop och som kan användas år ut och år in. Jag tycker att det är briljant att LINUM har en unik färgkod som löper genom all produktion och som säkerställer att sortimentet alltid går att kombinera.

Bilderna är tagna av fotograf Andreas Löfstrand, Bostadsfoto/Fastighetsbyrån i Bålsta, instagram:andreas.bostadsfoto https://www.andreaslofstrand.com/ och stylingen utförd av Michaela Bremer, Bremer Homestyling, instagram: bremer_homestyling https://www.bremerhomestyling.com/