Limited Edition PAOLO överkast i färgen Ängsgrön

Liam Möller tolkar LINUM

Under våren kommer vi på LINUM att återlansera färgen ängsgrön i vårt älskade PAOLO- program. Nyansen gör ett gästspel och kommer endast att finnas tillgänglig i begränsad upplaga. I samband med att tonen gör ett tillfälligt återtåg, passar vi på att bjuda in stylisten Liam Möller på ett inspirerande samtal om inredning. Det är också Liams känsla för färg och form, som ligger bakom bilderna i vår artikel.

1. Vi är nyfikna på att veta vem du är, kan du berätta lite om dig själv?

Jag kommer från en liten stad som heter Höganäs som ligger på västkusten i Skåne. Där bodde jag fram tills att jag var 18 år, men jag har alltid drömt om mer och något större. Jag flyttade därför direkt upp till Göteborg för att studera på Textilhögskolan i Borås. Där började jag på en linje som heter Textilekonomi. Ganska snabbt kände jag dock att det inte var något för mig och att jag var i fel bransch. Därav gick jag bara ett år utav tre och valde sedan att avsluta mina studier. Vilket var tur. Ett halvår senare hade jag fått ett jobb som inredningsstylist på ett av Sveriges största stylingföretag. Där har jag jobbat i ett år och fått chansen att göra mängder av olika, utmanande projekt.

2. Vi gillar din stil! Hur tänker du kring inredning och mode – går det mycket hand i hand?

Tack, vad kul att ni gillar det jag gör! Jag tycker absolut att min inredningsstil och min klädstil går mycket hand i hand. Jag brukar tänka som det klassiska citatet lyder; Less is more. Jag älskar när man skalar av inredningen, men även mode. Att använda sig av få produkter, men som tillsammans skapar en helhet och ett lugn för ögat. Och för sinnet.

3. Vad är mest inspirerande med ditt yrke som inredningsstylist?

Oj, svår fråga, det finns så många olika saker som inspirerar mig. Men det jag själv blir mest inspirerande av är att få lov att göra en total omvandling av ett hem. Att förvandla en bostad till ett fräscht, snyggt och stillsamt hem. Där små saker kan inspirera mer. Till exempel kan jag bli inspirerad av en väggfärg, hur fönstren ser ut, ljusinsläppet och så vidare.

4. Vad ska man tänka på om man vill addera mer färg i sovrummet?

Att INTE blanda för mycket färg, att hålla sig inom den accentfärgen man valt och inte börja mixa för mycket. Att använda sig av ett färgglatt sängöverkast och sedan plocka upp färgen i någon annan inredningsdetalj som till exempel en tavla, en kudde eller en häftig vas.

5. Har du några favoritstäder som du tycker sticker ut rent inredningsmässigt?

Jag har varit i ganska många städer runt om i världen och de jag själv känner sticker ut mer än andra är självklart Milano i Italien, Helsingör i Danmark och Budapest med sin arkitektur. Alla tre går ganska mycket hand i hand med stilen jag personligen, tycker om. En blandning av gammalt och nytt, lite retro men inte så att det tar över. Gammal stuckatur, en byst tillsammans med abstrakt konst och en designmöbel.

6. Nämn tre trender inför våren 2020.

Man ser ganska klart att 80-talet är dominerande, så det kommer fortsätta mycket både inom mode och inredning men även musiken. Det kommer även mer färger i vår, dock fortsatt med en neutral bas. Avslutningsvis tror jag att noga utvalda materialval och hållbarhet är en fortsatt trend som influerar hela 2020.

7. Vilka material tror du vi kommer se mer av framöver?

Jag tror att vi kommer få se mer av mörka träslag, mer naturmaterial och mycket från 70- och 80- talet som rotting. Men även konstfibrer som olika plaster, till exempel plexiglas.

8. Vilka är dina tre favoritprodukter från vår kollektion PAOLO?

Jag älskar självklart det ängsgröna överkastet som visar attityd och en känsla utav att jag vet vad jag gör och jag är säker på det. Vidare gillar jag de cremefärgade kuddarna tillsammans med den kamelbruna gardinen.

Vill du veta mer om Liam?

Följ honom på Instagram: @liammoller

Styling: Liam Möller