LINUM siden tolkat av Henrik och Ruben Nero.

Henrik & Ruben Nero tolkar LINUM.

Ni verkar som stylist respektive fotograf, berätta, vilka uppdragsgivare har ni?

Vi har flest beställare inom fastighetsbranschen och privata kunder kopplat till dem. Mäklare anlitar oss för fotograferingar och privata kunder anlitar oss för styling inför försäljning. Vi gör dock även en del kommersiella uppdrag, exempelvis nu senast för Samsung, där vårt bidrag var att styla och fotografera miljöer med deras nya tv-kollektion. Vi skriver även för Residence Magazine där vi har en blogg.

Årets första tolkning.

Hur är det att jobba med något så kreativt och skapande? Vissa tycker att det är fantastiskt att få arbeta så fritt, medan andra kan känna en smula prestationsångest?

Det är kul att få jobba kreativt och fritt, men vi gör det oftast inom en del ramar. Vi behöver sällan skapa något från en “tom canvas”. Vi har vår foto- och inredningsstil att förhålla oss till, och vår uppsättning med möbler. Det är en lagom nivå av frihet att skapa utifrån då det inte är nödvändigt att uppfinna hjulet varje gång, vi kan ändå hitta nya grepp med de verktyg vi har. Dock innebär ju vissa projekt total frihet och då kan vi erkänna att de ofta kommer med lite mer prestationsångest.

Hur gick era tankar bakom den här plåtningen? Vad ville ni få fram?

Vi ville jobba med färger från rummet ifråga vars färgpalett redan var satt. I det här fallet var väggarna blåa och det var därför intressant att få fram nyanser både på vägg och i kuddfodral, att jobba ton-i- ton och få dem att smälta in i sammanhanget.

Foto och styling: Henrik och Ruben Nero.

Vad är ert intryck av LINUMS produkter?

Texturen i sidenmaterialen (som verkligen kommer fram snyggt!) samt den stora valmöjligheten bland nyanserna. Färgerna i sortimentet känns dock ändå handplockade och noggrant utvalda, det blir inte FÖR mycket att förhålla sig till; FÖR många alternativ kan bli förvirrande och göra det svårare att välja.

I vår lanserar vi ett helt sidenprogram, vi har märkt av en ökad efterfrågan på just detta material, det verkar alltså som att glansigt är på väg tillbaka i modebilden. Vad tror ni om den trenden?

Vi tror att på samma sätt som olika färger kommer igen och blir trendiga, så sker samma sak med olika material, speciellt i en tid full av sociala medier där syftet är att det ska synas, det ska alltså bli bra på bild. Då blir det extra viktigt med material, som exempelvis siden, som är taktila och upplevs så även i fotografiet och inte bara i verkligheten. Vidare så har vi sett en trend med mycket matta material och färger, så siden känns som en naturlig riktning att gå mot nu.

LINUMS färgkarta i urval av Henrik och Ruben Nero.

Har ni något riktigt bra tips vad gäller foto eller styling att dela med er av?

1. Utgå från rummet du ska inreda/fota.
  2. Vilka färger och material finns redan där att utgå från.
  3. Bygg vidare på det och skapa en röd tråd genom att ta in textilier och inredning.
  4. Fota sedan i naturligt ljus/dagsljus för att få fram färgerna snyggt och naturtroget.
  5. Plocka bort det som stör och inte tillför något till rummet och/eller bilden, till exempel inredning som känns stökig och färger som inte passar in i din ursprungsidé.

I veckan återlanserades siden hos LINUM och i samband med det inleddes årets första kampanj på kuddfodral.