Michaela Gruts tolkning av överkastet PAOLO i färgen djup smaragdgrön.

Michaela Grut tolkar LINUM

Michaela Grut är konstnären som älskar hem och inredning. Med en utvecklad känsla för färg och nyans, är hon en väl anlitad stylist och inspiratör. Under höstens stora kampanj på överkast bad vi Michaela göra sin tolkning av två av våra främsta produkter, PAOLO i sammet och WEST i linne.

När jag ska inreda eller styla ett rum börjar jag spontant fundera på massor av olika saker, berättar Michaela. Vilken känsla vill jag ha? Ombonat eller mer avskalat? Ljust eller mer moody? Färgglatt eller neutralt? Modernt eller vintage? Slutligen landar jag i det som känns mest och bäst. När jag väl bestämt mig börjar jag samla in färg- och tapetprover, olika material och detaljer för att sätta samman en moodboard. Där samlar jag valen jag gjort och försöker bilda mig en uppfattning om hur mina idéer känns och ser ut.

En palett av urvalsfärger.

En av de viktigaste sakerna att tänka på, är ju just vilka färger som vi i inredningen väljer att matcha. Michaela säger sig vara en stark förespråkare av färg och inreder både med väldigt subtila, milda nyanser och ibland med mer klara toner. När hon gjorde de två olika tolkningarna, ville hon visa två helt olika sätt att inreda med färg och två helt olika stilar.

Bäddning med WEST linneöverkast.

I den här stylingen består färgpaletten av dämpad rosa, svart, naturbeige, vitt och en hint av mjukt grön. Väggarna i blekrosa är en fantastisk bakgrund att arbeta med, säger Michaela. Stylingen höll jag ganska enkel för att låta var sak få ta sin plats. Jag jobbade med olika strukturer, det vackra linneöverkastet med sitt fantastiska fall och sin taktila känsla, tillsammans med en mjuk och följsam pläd samt en blank kudde i dupionsiden. På golvet syns en gammal träpall för att få in värme och på väggen sitter tre föremål i grupp – en gammal oljemålning som plockar upp färgen i pläden, en spegel och en inramad kolskiss på naturfärgat papper. I taket hänger en vintagelampa i mässing.

PAOLO överkast i djup smaragdgrön. Nyhet hösten 2020.

På detaljbilderna syns det tydligt hur Michaela har arbetat med färgvalen och testat sig fram på ett naturpapper för att få fram en vacker färgpalett som känns harmonisk. Med omsorg plockar hon upp valen i textiler, väggfärg och detaljer (hur vackert är det inte att mixa blått, grönt och en liten dos lavendel?) Det blev färgpaletten för ett lite mindre rum. Många anser att man ska inreda små rum ljust, men Michaela tänker tvärtom, jobba MED rummets förutsättningar, inte mot. Är rummet litet och mörkt? Ta vara på det och jobba hellre fram en ombonad känsla! Rummet är helt tapetserad i blått och Michaela lät det djupt smaragdgröna sammetsöverkastet möta de dovare blå väggarna. En otroligt vacker färgkombination som är återkommande i hennes inredningar. För att balansera upp färgerna och den lite mer glamourösa känslan samt för att få in värme har Michaela lagt till mer neutrala färger och föremål såsom en 50-talsstol i mörkt, varmt trä, glas, keramik och gröna växter. Även här har hon jobbat med en låg säng för att låta överkastet flyta ut lite över det vitlaserade trägolvet.

Se mer av Michaela Grut på @michaelagrut.