Stefan, Trendstefan, Nilsson för LINUM.

Trender med Stefan Nilsson; Blushing Brides

Med stor nyfikenhet letar Stefan Nilsson, eller Trendstefan som han kallas i svenska medier, efter nya trender och fenomen. Hans kontor kan ligga i Milano, Paris eller någon annan världsmetropol och bara existera en enda dag innan han återigen befinner sig på resande fot. Stefan Nilsson letar efter framtiden, det vi konsumenter kommer att gilla, ogilla, köpa eller rata om ett år från nu.

Under pandemin stannade världen för en stund. Vi slutade resa, träffa vänner och bekanta och begränsade vår vardag till våra hem. Nu, med släppta restriktioner i Europa och stora delar av världen, växer också människans nyfikenhet och upptäckarlust. Vi längtar efter förnyelse, förströelse och framför allt inspiration. I sociala medier letar vi efter nya tendenser och idéer som kan ge ”food for thought” och väcka liv i kreativitet och skaparlust. I Stefan Nilsson och LINUMS serie får vi ta del av fyra spännande trender och färgkombinationer, vilka vi hoppas ska kännas nya, intressanta och kanske rentav utmanande? Först ut är Blushing Brides

LINUMS färgkarta är nyansrik och med det egna, unika färgkodssystemet bevaras tonerna över tid.

SENSUELLA BLUSHING BRIDES.

Sensuellt, sensoriskt och taktilt. Blushing Brides är en varm och skön trend i mjuka toner. Beige, hudnära kulörer utgör basen, men i den återfinns även mer kontrasterande nyanser som ger trenden lite poppighet. Addera en snygg grå ton, kanelbrunt, choklad eller varför inte laxrosa eller korallrött? Terrakotta i alla varianter fungerar fint ihop med den här trenden. Sandsten matchar till inredningen och skulle kunna återkomma i ett soffbord eller en ljusstake. Och sedan en massa lera så klart. Som skulptur eller bara som en färgklick.

Mjuka färgskalor på kuddfodralen PIRLO i råsiden.

EN SINNLIG TREND.

Det här är en trend som arbetar med alla sinnen. Den ska kännas under fingertopparna och till och med dofta. Rumsdofter är inte nytt, men kanske hur vi talar om dem? Nu ska det vara dofter som väcker tankar om det goda i livet och de ska inte dofta så intensivt som tidigare. De ska ge oss en förnimmelse om en sommarkväll, sinnesro eller varför inte ”midnight soak”. På tal om sensuellt… transparens är på väg in.

Det randiga kuddfodralet LUCCA i bomull och linne fångar rätt nyanser, liksom sammetsöverkastet PAOLO i färgen kamelbrun.

EN FLIRT MED VINTAGE.

I den här trenden är nyanserna lätt nostalgiska och det finns en tydlig vintageflirt. Här finns lika mycket gammalt som nytt. Det är ränder i alla varianter, men närmast kommer vi när vi associerar ränderna med dem som ofta återfinns i medelhavsområdet. Halm, strå och bast. Mallorca, Amalfi eller den franska Rivieran? Bistro är en tydlig referens. Det ska vara porslin som slamrar och lite tjockare glas. Vi tar farväl av ”fika” och säger i stället ”bon jour, mon amour”. En rolig detalj är hur den klassiska bistrogardinen är tillbaka. Alltså gardinen som är som en kappa, men för den nedre delen av fönstret. Och vi ser återigen spets… Och så klart snäckskal och snäckor i alla dess former och varianter.

Kuddfodralet SETA i råsiden har en subtil lyster som passar in i trenden med pärlemor.

INRED MED KONSTIG KONST.

Att förnya sig behöver faktiskt inte vara särskilt dyrt. Släng en pläd över en gammal fåtölj så får den en ny look eller sätt en ny lampskärm till en gammal bordslampa? Just den konstnärliga känslan är relevant i den här trenden. Aldrig förr har vi drejat, slöjdat och varit så kreativa med händerna som vi är just nu. Konst är viktigt, också som inredning. Allt blir konstnärligt och ”konstigt”. Lampor får kurviga fötter, tallrikar och skålar blir mer och mer udda. Formerna blir rundare, mer sensuella och konstnärliga. Och man kan faktiskt ana lite pärlemor. Och det för oss osökt in på pärlhalsbandens återkomst. Framför allt på killar. Och precis som allt annat i den här trenden ska det helst vara vintage eller återbruk. Gärna mammas avlagda pärlhalsband med andra ord…

Pläden BOGART i 100% ull tittar fram med sin rosa nyans och trendiga franskant.

Text: Stefan Nilsson
Fotografi: Martin Brunn