LINUM presenterar årets sista trend tillsammans med Stefan Nilsson.

Trender med Stefan Nilsson; Kings & Colours.

Med stor nyfikenhet letar Stefan Nilsson, eller Trendstefan som han kallas i svenska medier, efter nya trender och fenomen. Hans kontor kan ligga i Milano, Paris eller någon annan världsmetropol och bara existera en enda dag innan han återigen befinner sig på resande fot. Stefan Nilsson letar efter framtiden, det vi konsumenter kommer att gilla, ogilla, köpa eller rata om ett år från nu.

Under pandemin stannade världen för en stund. Vi slutade resa, träffa vänner och bekanta och begränsade vår vardag till våra hem. Nu, med släppta restriktioner i Europa och stora delar av världen, växer också människans nyfikenhet och upptäckarlust. Vi längtar efter förnyelse, förströelse och framför allt inspiration. I sociala medier letar vi efter nya tendenser och idéer som kan ge ”food for thought” och väcka liv i kreativitet och skaparlust. I Stefan Nilsson och LINUMS serie får vi ta del av fyra spännande trender och färgkombinationer, vilka vi hoppas ska kännas nya, intressanta och kanske rentav utmanande?

Framtiden är här! I trenden Kings & Colours så finns det en busig, framåtblickande estetik. Kommer vi exempelvis att bosätta oss på planeten Mars? Och hur kommer det i så fall att se ut? Nu kanske det dröjer ett tag innan vi kan etablera oss på ”den röda planeten”, men glas kommer som inredningsdetalj. Vi ser glasväggar, skåp och rumsavdelare som gärna får ha en vågig eller bubblig effekt för att försvåra sikten rakt in. Jag har till och med sett badkar och handfat i genomskinligt glas. Utmanande!

TA VARA PÅ ”BLÄNKET”.

Jag ser glas i ljuskronor och hur man leker med färgat glas. Har du exempelvis hunnit upptäcka alla färgglada ljusstakar och vinglas som finns där ute? De passar perfekt till den här trenden. Generellt skulle jag säga att ”blänket” är på väg tillbaka. Vi har levt en tid nu med matt, matt, matt. Det har varit så matt att det nästan dammat om allt från väggar till produkter. Nu kommer blänk. På trendutställningarna i Europa är väggarna målade i högblanka färger. Det ska liksom nästan gnistra till om rummet. Spännande och konstigt- men också en efterlängtad comeback?

PLANETENS RÖDA FÄRG.

Planeten Mars är ju roströd, eller nästan orange, och det är en nyckelfärg i den här trenden. Hög energi! Matcha med flygbolagsgrå, magenta, mintgrön och babyblå. Sätt ihop de här färgerna och du får nästan automatiskt en klassisk gympasko. När jag tittar på nya coola butiker i London, Paris eller Milano så ser man hur just de här nyanserna blir en del av inredningen. Balenciaga gjorde under 2022 en butik i London som var helt klädd i fuchsiafärgad fuskpäls och modehuset Valentino en hel visning. Den här trenden är därmed inte bara futuristiskt, den är också väldigt ungdomlig. Här är det fest och glam. Busigt. Och kanske lite provocerande?

KUNGAKRONAN PÅ VERKET.

Bland alla trender så pratar jag mycket om olika konstreferenser. Så även här. Här kan man prata om neoexpressionismen som är på väg tillbaka. Inte koll på konstformen? Enkelt beskrivet så är det en färgexplosion, men med tydliga figurer. Som exempelvis den amerikanska konstnären Jean-Michel Basquiat, en konstnär som för ögonblicket kan betraktas som mycket trendig. Det finns det faktiskt till och med mätningar på. Hans figurer med dinosaurier och kungakronor dyker upp på t-shirts och tallrikar. Men varför just Basquiat? Det handlar så klart om referenser. ”Har du koll på Jean-Michel Basquiat? Det har jag!”. Räkna med att hans kungakronor dyker upp på mönster vid massor av oväntade tillfällen framåt.

SMILEYN FYLLER 50 ÅR.

Visste du att smileyn firar 50 år det här året? Precis som konsten från Basquiat så andas figuren lite 70- och 80-tal. Det glada ansiktet kommer vi säkert se framöver i olika tolkningar. Varför inte spraya en egen smiley på en vanlig vas? När jag pratar med mina vänner, färgexperterna på NCS, så menar de (och jag) att den här färgkombinationen som vi har här, framför allt kommer att återfinnas på produkter. Nej, du behöver inte måla om ditt vardagsrum i orange och ha fuchsiafärgade lister. Det är kanske snarare så att du har en grå soffa men adderar lite mintgrönt och orange i kuddfodralen?

Text: Stefan Nilsson/Trendstefan

Foto: Martin Brunn