Designvarumärket LINUM firar 55 år.

LINUM 55 år.

Det händer mycket inom detaljhandeln, vår älskade bransch som mött både framgång och motgång de senaste femtio åren. Först kom bilismen och den explosionsartade utvecklingen av handelsområden utanför stadskärnan som därefter avlöstes av den galopperande e-handelsboomen som växte fram i kölvattnet av det vi då kallade world wide web. Aldrig någonsin hade konsumentens köpbeteende förändrats så fort. I den här posten kikar vi i backspegeln, kör ikapp nuet och tar sikte mot morgondagen samt firar LINUM 55 år på den internationella marknaden.

LINUM FRÅN 1990 TILL 2010- TALET.

LINUM, som funnits sedan 1966, var redan för tjugo, trettio år sedan ett väletablerat varumärke. Sortimentet bredde ut sig hos anrika återförsäljare så som Nordiska Kompaniet i Stockholm, men även hos traditionstyngda europeiska varuhus som Le Bon Marché och kraftfulla tyska återförsäljarkedjor som XXXLUTZ. LINUMS erbjudande var på den tiden mycket brett och omfattande även tyg som således via metervara. Bolaget drev flera dotterbolag och hade kontor i både Tyskland och Frankrike med tillhörande säljarkår. Lagren fanns ute i Europa och där fanns även ett stort nätverk av aktiva agenter. Vissa länder tillhandahöll också med specialkollektioner, underlinjer och egen prissättning.

LINUMS sortiment var tidigare mycket brett och innefattade även tyg som kunde köpas per meter.

LINUM FRÅN 2010-TALET TILL 2016.

Några år efter 2010, skedde ett ägarbyte av LINUM och därmed också ett VD- skifte. Bolaget flyttades från grundarstaden Uppsala till Stockholm och man inledde en strategisk varumärkespositionering i syfte att bli tydligare i sin vision; att leverera högkvalitativ hemtextil för hemmets många rum. VD Gunilla Brisinger hade också ett tydligt verksamhetsmål, att ena LINUM. Bolaget hade ett behov av att blir mer sammansatt och erbjudandet mer greppbart. Sortimentet behövde uppdateras och bli mer samtida, liksom bilden av LINUM som designvarumärke. Bolaget behöll alla sina tidigare relationer på tillverkarsidan, men tog ett omtag designmässigt. Visionen var att bli mer samtida och modern och perioden kom att präglas av det urbana, sofistikerade och taktila.

LINUM sökte ett mer urbant uttryck.

LINUM FRÅN 2016 TILL 2021.

2016 tog LINUM, som fram till dess verkat helt inom återförsäljarledet, steget ut och lanserade egen e-handel, www.linumdesign.com. Introduktionen av den egna webshopen kom relativt sent, men växte sedan snabbt. Tack vare ett etablerat varumärkesnamn ute i Europa, fanns både djup och bredd redan bland konsumenterna. Många välkomnade att hela LINUMS sortiment nu fanns tillgängligt online. Under den här perioden gjorde LINUM också en översyn av sitt återförsäljarled och inledde tidigt, redan 2018, en satsning mot Amazon. En tydlig digital resa hade påbörjats.

LINUM IDAG OCH FRAMÅT.

De senaste åren har LINUM positionerat sig digitalt och är idag en stark aktör inom segmentet hem och inredning med ett rikt nätverk av flera skickliga återförsäljare online, såsom Boozt.com och Ambiendo. Webshopen levererar dagligen över hela Europa samt USA och har en fin tillväxt årligen. LINUM har också öppnat Flagship Store på Karlavägen 64 i Stockholm samt driver egna mini- butiker på tyska och franska via amazon.com. 2019 levererades den sista säsongskollektionen och LINUM har därefter valt att ta ner och nischa sitt sortiment, då vi verkligen vill stå för allt vi tillverkar. Med roten kvar i 1966 års vision om hemtextil för hemmets många rum, pratar vi nu också betydligt mer om det långsiktiga. Med utgångspunkt i naturliga material såsom linne, bomull och siden, hoppas vi kunna leverera en produkt som åldras värdigt. Därav nämner vi numera ofta vår önskan, att skapa ett sortiment som är användbart genom generationer.

I dagarna firar vi 55 år och VD Gunilla Brisinger lämnar en hälsning.

"Det är med stor fröjd och ödmjukhet vi får möjlighet att fira ännu en födelsedag och jubileum med LINUM. Som bolagets CEO sedan 2013, har jag fått chansen att inte bara följa oss, utan hela branschen på nära håll. Att säga att vi lever i förändringens tidevarv är ingen överdrift. Under de senaste tio åren har jag sett varumärken komma och varumärken gå, butiker öppna och butiker stänga. Med det i åtanke är det inget annat än en ynnest att få driva ett så omtyckt varumärke som LINUM."

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns.

Urbant. Sofistikerat. Innovativt. Användbart. Taktilt.