LINUMS sidenkollektion fotograferad av Anna Malmström och stylad av Mari Strenghielm.

Rekordtillväxt för LINUMS egen e-handel.

LINUM’s egen e-handel slog alla tiders omsättningsrekord i fjol, men nu är redan en ny superprestation i sikte. Den första september passerade linumdesign.com hela 2020 år omsättning, vilket innebär att allt från och med nu är ren tillväxt.

"Vi är naturligtvis väldigt glada över att vår e-handel presterar så starkt, säger Charlotta Dahlqvist, COO på LINUM, glada, men inte direkt förvånade."

LINUMS egen omsättning växer stadigt från år till år och utgör numera cirka 35% av bolagets totala omsättning. Med stark marginalutveckling och växande andel egen försäljning, påverkas naturligtvis hela bolagets resultat positivt. LINUM har stegvis genomfört flera förändringar och förbättringar, först ut var uppgradering av site 2019 och omläggning av kampanjer och erbjudande år 2020. I år har LINUM arbetat mer aktivt med prissättning, gått djupare ner per marknad samt lagt fram ett intresseväckande innehåll.

"Alla åtgärder vi genomför skapar resultat direkt och det är naturligtvis mycket tillfredsställande. Vår fina konvertering håller i och vi ser en positiv trafiktillströmning där rätt kund vill gå på avslut, säger Charlotta."

Tyskland är webshopens största marknad och då Sverige och Tyskland har legat likvärdigt prestationsmässigt tidigare år, har nu Tyskland kraftigt gått om. Troligtvis ligger en kombination av ökat intresse för heminredning under pandemin och en mer detaljerad och djupgående marknadssatsning bakom förändringen. Frankrike har redan omsatt mer än hela 2020 års försäljning, så även där kan LINUM skönja en klar förbättring. I december 2020 översattes och lanserades webshopen på franska, vilket har bidragit till att fler franska kunder kunnat återvända till LINUM som varumärke.

"Vi har justerat vår affärsmodell och har skapat ett kretslopp mellan egen e-handel och marknadsplatser. Kvittot på att vår idé håller har kommit snabbt och vi ser positivt på att fortsätta utveckla oss i vår nya riktning kommande år, säger Charlotta."

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns.

Urbant. Sofistikerat. Innovativt. Användbart. Taktilt.