LINUMS löpare UNI, en mycket populär produkt på Amazon i Tyskland.

LINUM gör ännu ett rekordår på Amazon.

Det svenska hemtextilvarumärket LINUM är sedan 2018 etablerade på Amazon Europa. Under 2023 har flera marknader varit i gång, men det är framför allt Tyskland som utmärkt sig. LINUMS succé i Tyskland beror till stor del på den tidigare omfattande B2B- affären, där kundens efterfrågan av varumärket helt enkelt flyttat från en återförsäljarkanal till en annan.

”Det finns flera framgångsfaktorer bakom miljontillväxten på Amazon, men en betydande är det hårda arbete som utfördes i Tyskland för decennier sedan. Vi är inte ett nytt varumärke ute i Europa, tvärtom, säger Charlotta Dahlqvist, COO på LINUM.”

Charlotta Dahlqvist, COO LINUM

LINUM hade flera stora återförsäljare i Tyskland tidigare, men genom handelns strukturomvandling har fokus flyttats allt mer till B2C. Amazon har, vid sidan om den egna tyskspråkiga webshopen, varit betydelsefull i arbetet med att nå många, snabbt. 2023 ökar LINUMS affär på Amazon med hela 50% och Tyskland står för cirka 70% av den totala omsättningen. Amazon är idag LINUMS andra största säljkanal efter den egna e-handeln.

LINUMS servett ROBERT, efterfrågad på Amazon i Frankrike.

LINUM har också lagt om sin marknads- och försäljningsstrategi inför 2023. Fokus ligger numera på ett fåtal utvalda produkter med en skarp förväntan om att sälja året om. Det nya upplägget skapar säkrare varuflöden, men också en möjlighet att marknadsföra färre produkter till högre budgetar. Kraften blir således mer riktad och det är kundens efterfrågan som dag för dag styr vilka produkter och färger som ska få flest resurser.

”Genom daglig tillsyn har jag försökt att uppmärksamma förändringar i försäljningen och agerat i realtid, säger Emma Möllare, Digital Project & Marketplace Manager på LINUM. En stor del av vår framgång ligger troligen i att vi inte längre är reaktiva, utan progressiva.”

Emma Möllare, Digital Project & Marketplace Manager LINUM

Emma Möllare har genomgående arbetat med små förändringar dagligen och angripit affären från två håll, både utifrån ett tillväxt- samt ett lönsamhetsperspektiv. Amazon kan vara en kostsam plattform att driva affärer via, men genom ständiga optimeringar och anpassningar, fördelas tid, kostnader och varor till den shoppingdestination där de kan göra bäst nytta. LINUMS interna kunskaper kring Amazonaffären har bidragit till att bolaget numera kan ligga steget före och arbeta igenom åtgärder i ett tidigare skede, en enorm fördel i det viktiga tillväxtarbetet.