Lions Basket Cup genomförs för 38:e året

Årets Lions Basket Cup är nu igång igen för 38:e året. Grundare av Cupen är Ellert Karlsson som är medlem Lions klubb Färingsö.
Lions Basket Cup är till för ungdomar 12 – 17 år som blivit utslagna ur andra turneringar, alltså inte för eliten

Som mest har under ett år mer än 400 lag deltagit, från Gävle i norr till Norrköping i söder, dvs att över 5000 ungdomar varit delaktiga.
Cupen pågår från januari till och med maj då finalerna går av stapeln. Senast har Fleminghallen i Flemingsberg, Stockholm används till finalerna. På finaldagen är det 20 lag i olika åldersklasser som gör upp om silver och guld. Lions sponsrar med medaljer och tröjor till alla finallag samt pokal till guldmedaljörerna. Kostnad 40.000 kr per år.
Stockholms Basket arrangerar cupen och ordnar med hallar, domare och funktionärer. Prisutdelare sedan starten är Lion Ellert Karlsson, Lions klubb Färingsö och under senare år har även Anne-Cathrine Karlsson hjälpt till som prisutdelare. Ellert startade Cupen år 1983.

Lions Basket Cup har under åren sysselsatt ca 150 000 ungdomar under vårterminen. Till finaldagen har under de 37 åren ca 11 000 ungdomar deltagit.
Ellert Karlsson fick 2019 Stockholm Basketförbunds hederspris för sina insatser under åren.