Lions Cancerfond Väst delade ut 1 miljon till fem forskare

Lions Cancerfond Väst (LCV) delade den 19 maj 2022 ut 1 miljon kronor till fem forskare. De får 200 000 kronor var som en delfinansiering till sina forskningsprojekt inom områden som bröstcancerformer, lungcancerbehandlingar, malignt melanom, cancer i bukspottskörteln samt mag- och tarmcancer. Efter utdelningen fick varje forskare tillfälle att beskriva sin forskning och vad de förväntade sig att uppnå. Forskningsrådets ordförande Lars-Göran Larsson introducerade kortfattat varje forskares projekt. Lions Klas Westerdal svarade för musiken under utdelningsceremonin.

Sedan starten 2010 har Lions Cancerfond Väst samlat in nästan 18 miljoner kronor till patientnära cancerforskning i Västsverige. LCV har ett kvalificerat forskningsråd bestående av tre cancerforskare från Sahlgrenska Akademin/Göteborgs universitet samt tre medlemmar från LCVs styrelse. Rådet tar emot ansökningarna, utvärderar dessa och lämnar förslag till mottagare av anslagen. Styrelsen i Lions Cancerfond Väst tar sedan slutligt beslut. Insamlingsåret har naturligtvis varit bekymmersamt för Lions Cancerfond Väst på grund av den långa tiden av pandemin. Det har inneburit att det varit svårt för lionsklubbarna att ha insamlingsaktiviteter i vanlig ordning. Desto roligare har det då varit att så fort restriktionerna tagits bort har pengar åter kommit in. I år fanns det 28 sökanden och redan nu kan LCV uppmana flera sökande att återkomma nästa år med ansökan om medel för sina forskningsprojekt.

Tack vare ideellt arbete inom LCV så ligger de administrativa kostnaderna aldrig över 5 % utan oftare runt 3,6 %. I pengar betyder det att av en hundralapp går 3 kronor och 60 öre till administration och 96 kronor och 40 öre till forskningen.

Årets mottagare av LCV:s forskningsanslag är:

• Caroline Olsson, Medicinska strålningsvetenskaper, Göteborgs Universitet.
    - En storskalig västsvensk studie som identifierar diagnostiska, behandlingsprediktiva och prognostiska biomarkörer för att skräddarsy lungcancerbehandlingar.
  • Donia Kaidi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset/Östra, Kirurgen.
    - Kan diagnostiken vid tidig koloncancer förbättras med ett molekylärdiagnostiskt test för bedömning av tumörspridning till lymfkörtlar?
  • Max Levin, Jubileumskliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset
    - Immunmekanismer för exceptionell respons och allvarlig toxicitet vid immunterapibehandling av metastaserat malignt melanom.
  • Mia Johansson, Jubileumskliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
    - Kan perioperativ cytostatikabehandling förbättra överlevnaden jämfört med standardbehandling vid primärt resektabel pankreascancer? PREOPANC3; en multicenter randomiserad fas III studie.
  • Slavica Janeva, Institutionen för Biomedicin, Sahlgrenska Akademin.
    - Utökad tumörstatusanalys för att vägleda behandling vid multifokal bröstcancer och primär bröstcancer med lymfkörtelmetastaser; BIOLMET-studien.

Lions Sverige har flera forskningsfonder inom bl.a. cancer, folksjukdomar och barndiabetes. Den äldsta startade redan 1965. Sedan dess har dessa fonder tillsammans samlat in och delat ut nästan en halv miljard kronor. De administrativa kostnaderna ligger i genomsnitt på runt 2 % i dessa fonder

• Sjukdomar

Lions Sverige med ca 9 000 medlemmar är en del Lions Clubs International.