Lions Cancerforskningfond Norr delar ut miljoner till forskningsprojekt

Lions Cancerforskningsfond i Norr hade den 16 februari utdelning av 5,83 miljoner kronor till 38 olika forskningsprojekt inom cancerforskningen.
Medlen gick till förbättringar inom diagnostiken av olika cancerformer till exempel prostata-, bröst-, mag-och tarmcancer, strålningsvetenskaper, biomedicinsk forskning, molekylärbiologi, obstetrik, gynekologi och kirurgi inom olika områden, patientnära forskning och utrustning och apparater.

Lions Cancerforskningsfond i Norr har sedan 1965 samlat in 240 miljoner kronor som snabbt fördelats till olika forskare inom 2 299 olika forskarområde men också till behövlig apparatur för undersökningar med mera. Forskarna har också studerat viktiga områden som exempelvis hur kan patienterna få det så bra som möjligt i sina olika sjukdomstillstånd.
Lions Cancerforskningsfond i Norr har dessutom satsat på ett bra boende för långväga patienter som kan ta in på Hotell Björken. Där finns också möjligheter till olika trivselskapande aktiviteter.

De administrativa kostnaderna för fonden är under 2% tack vare ideellt arbete.

• Sjukdomar