Lions hjälper flyktingar från Afrikas Horn

Sveriges Lions vädjar till medborgarna i Sverige att hjälpa flyktingarna från Afrikas Horn. Hjälpen går via Lions i Kenya till flyktingarna i lägren på gränsen till Somalia, som fått ta emot många flyktingar.

Allmänhetens pengar går via Lions till Lions internationella fond, Lions Clubs International Foundation (LCIF). Därifrån ges anslag till Lions i Kenya. Bland annat arbetar Lions i Kenya ihop med Unicef på plats.

-          Vi har bestämt att ge barn under 10 år, de mest utsatta, mat med högt proteininnehåll och näring, här samarbetar vi med Unicef, berättar Murtaza S Dungarwalla, ordförande för Lions i Kenya.

Lions i Sverige, via dess lokalföreningar (klubbar) över hela Sverige skänker pengar till flyktingarna. Dels sker insamling på gator och torg och dels skänker klubbarna redan tidigare insamlade medel som man har. Lions över hela världen deltar i denna insamling. Sveriges Lions har redan skänkt 500 000 sek hittills.

Även allmänheten är välkommen att stöda hjälpen på plats i Kenya via Lions genom att sätta in på 90 1948-0 (Stiftelsen Sveriges Lions Hjälpfond), märk Afrikas Horn.

Lions internationellt har via LCIF, Lions Clubs International Foundation, gett initialt katastrofbidrag . LCIF har direktkontakt med Lions i området, Kenya.

• afrikas horn
  • konflikt
  • somalia
  • kenya
  • hjälp
  • svält
  • nöd
  • krig

För mer information om Lions: www.lions.seFör mer information om LCIF: www.lcif.org
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om Lions
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 700 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 202 länder och geografiska områden över hela världen.

Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt.
Lions är politiskt och religiöst obundet. Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.
PG
: 90 1948-0