LIONS SVERIGE SAMVERKAR MED BARNDIABETESFONDEN

Under maj månad sker en kunskapssatsning om diabetes typ 1.
Barndiabetesfonden skapar materialet och Lions hjälper till med spridningen.

När Barndiabetesfonden bildades 1989 var Lions Sverige delaktiga och har sedan dess varit representerade i fondens styrelse. Fondens syfte är att stödja forskningen kring diabetes typ 1.
Antalet barn som insjuknat i typ 1-diabetes de senaste 30 åren har fördubblats. Det är en svår och obotlig sjukdom som kan drabba vem som helst, när som helst under livets gång. Stor okunskap om typ 1-diabetes råder trots sjukdomens allvar och omfattning. Sjukdomen drabbar över 900 barn och lika många vuxna i Sverige varje år.

Kunskapssatsningen görs via inlägg på sociala medier och insamlingar på Facebook och Instagram. Målet är att öka kunskapen om typ 1-diabetes och öka stödet till den livsviktiga forskningen.

Kunskapen om typ 1-diabetes är alldeles för låg i samhället. Många förstår inte att det är en livshotande och obotlig sjukdom. Vårt mål är att få in pengar till den livsviktiga forskningen om diabetes typ 1. För att nå målet måste vi få fler att förstå hur allvarlig den här sjukdomen faktiskt är, säger Barndiabetesfondens generalsekreterare Åsa Soelberg.

Lions Sveriges ordförande Anna-Maria Bernstein anser att det är angeläget att bidra till ökad forskning om diabetes typ 1 och därför stöttar Lions Sverige denna kunskapssatsning.

Läs mer om kunskapssatsningen på Barndiabetesfondens hemsida:

• Sjukdomar