Lions Sverige stödjer forskningen mot barndiabetes.

Barndiabetes är Sveriges absolut vanligaste livshotande sjukdom hos barn.
Lions Sverige arrangerar Diabeteslunken.

Varje dag drabbas i snitt mer än två barn i Sverige - över 900 barn om året, och minst lika många vuxna - av typ 1 diabetes. Det är en livshotande, obotlig sjukdom, och i dagsläget får den som drabbas leva med sjukdomen resten av livet.

November är den blå månaden för att uppmärksamma diabetes. Barndiabetesfonden har lanserat den blå knuten för att sätta fokus på barndiabetes.

"Diabetes är en av våra största folksjukdomar och våra barn är bland de värst drabbade då de får Diabetes typ 1 om de insjuknar. Barndiabetsfonden har som vision att utrota den fram till 2040. Där vill vi i Lions Sverige hjälpa till", säger Åke Nyquist, ansvarig för Lions Sveriges serviceaktiviteter.

Lions Sverige arrangerar på Världsdiabetesdagen den 14 november DIABETESLUNKEN.
Den genomföres och hanteras av lokala Lions-klubbar i samarbete med Barndiabetesfonden.
Det är en poängpromenad med frågor kring barndiabetes, anmälningsavgiften och övrig insamling går till forskningen om barndiabetes.

Vi hoppas på en stor anslutning och ett gott insamlingsresultat till denna viktiga forskning”, säger Lions Sveriges ordförande Anna Maria Bernstein,

Diabeteslunken genomföres med hänsyn tagen till gällande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Lions hjälper till efter katastrofer, akut och vid återuppbyggnad, genom Lions internationella nätverk med 48 000 klubbar och 1,4 miljoner medlemmar över hela världen och genom Lions Clubs International Foundation, LCIF, som är rankad av Financial Times som världens bästa ickestatliga organisation.
Lions arbetar mot våld, droger och mobbning genom värdegrundsprogrammet Lions Quest - Tillsammans som genomförs i skolor, idrottsklubbar och för föräldrar.
Lions ger människor med funktionshinder olika typer av stöd. Lions stöder också ungdomar på olika sätt genom ungdomsutbyte och stipendier ”bästa kompis” etc.
Lions Sverige prioriterar hållbar utveckling bl a genom att stödja cirkulär ekonomi, vattenprojekt och dela ut Lions miljöpris. Internt jobbar vi bland annat för att minska utsläppen av växthusgaser och att skapa mer hållbar konsumtion.
Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats